خلاصة:
امروزه استفاده از هوش تجاری در سازمانهای مختلف بهعنوان ابزار تصمیمگیری و مدیریتی سریع و کارآمد به یاری مدیران میانی و بالایی آمده است که این ابزار مفید با توجه به نیازمند بودن زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری و بهتبع آن هزینه بسیار بالای آن برای هر سازمانی قابل استفاده نمیباشد که به همین جهت این پژوهش استفاده از بستر رایانش ابری را برای از بین بردن این نقطه ضعف به سازمانهای مختلف پیشنهاد داده است لذا هدف این پژوهش بررسی تاثیرات و عوامل موثر بر پیادهسازی هوش تجاری در بستر رایانش ابری در سازمانها میباشد. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، توصیفی و از نوع کاربردی و روش پژوهش پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش تمامی استفادهکنندگان این سیستم در شبکه بهداشت استان البرز بود. که بر اساس روش نمونهگیری طبقهای و بر اساس فرمول کوکران 155 نفر بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از نرمافزارهای اس پی اس اس، لیزرل و اکسل برای تحلیل دادهها استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد بعد سازمانی، بعد فرآیندی و بعد فنی بر پیادهسازی هوش تجارت در بستر یارانش ابری در سازمانها تاثیرگذار است، همچنین استفاده از تکنولوژی هوش تجاری بر رضایتمندی مشتریان، اعتبار سازمان و کاهش هزینههای سازمان تاثیرگذار میباشد.
ملخص الجهاز:
نتایج پژوهش نشان داد بعد سازمانی، بعد فرآیندی و بعد فنی بر پیادهسازی هوش تجارت در بستر یارانش ابری در سازمانها تأثیرگذار است، همچنین استفاده از تکنولوژی هوش تجاری بر رضایتمندی مشتریان، اعتبار سازمان و کاهش هزینههای سازمان تأثیرگذار میباشد.
سوالی که اکنون مطرح می شود این است: آیا پیادهسازی واستفاده از هوش تجاری در بستر یارانش ابری برروی عملکرد و بهره وری سازمانها تاثیردارد؟ مبانی نظری تحقیق هوش تجارت هوش مجموعه توانایی هایست که برای حل مسئله و ایجاد محصولات جدید که در یک فرهنگ، ارزشمند تلقی می شوند، به کار میرود.
هوش تجاری بر روی سیستم های ابری و یا همان هوش تجارت ابری، یک مدل ارایه سرویس است که از تکنیک ها و روش ها و تکنولوژی های مربوط به مجازی سازی در سطوح مختلف برای به اشتراک گذاری دادهها، و فراهم آوردن منابع مورد نیاز بر حسب نیاز و تقاضا و به صورت پویا استفاده می کند.
خلاصه تحقیقات انجام شده در زمینه پیادهسازی و استفاده از هوش تجارت ابری در سازمانها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیات تحقیق : H1بعد سازمانی بر پیادهسازی هوش تجاری در بستر رایانش ابری در سازمانها تأثیرگذار است.
نتایج نشان داد بعد تکنولوژی بر پیادهسازی هوش تجاری در بستر رایانش ابری در سازمانها تأثیرگذار است.
Olszak and Ewa Ziemba 2012 “Critical Success Factors for Implementing Business Intelligence Systems”, Interdisciplinary Journal of Information, Knowledge, and Management Volume 7, 2012.
Critical success factors for Business Intelligence systems.