خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی مطلوب برنامه درسی آموزش موسیقی در دوره متوسطه دوم و هنرستانهای موسیقی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی و کمی) اکتشافی متوالی بود. شرکت کنندگان در پژوهش شامل متخصصان تعلیم و تربیت و موسیقی در کشور و معلمان آموزش موسیقی در هنرستانهای موسیقی بودند. انتخاب نمونهها به صورت هدفمند انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه بود. روایی ابزار در بخش کیفی از نوع روایی درونی و در بخش کمی از نوع روایی محتوایی بود. برای افزایش پایایی بخش کیفی، مصاحبه ها با یک برنامه قبلی انجام می گرفت. و در بخش کمی نیز با استفاده از ضریب توافقی معادل86/0 به دست آمد. برای تحلیل دادهها از تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی و از روش دلفی استفاده شد. نتایج بخش کیفی ویژگیهای الگوی مطلوب برنامه درسی آموزش موسیقی را در عناصر ده گانه اکر و نتایج بخش کمی نیز اعتبار بالای الگوی مذکور را نشان داد.
The aim of this study was to design and validate the optimal model of music education curriculum in secondary school and music conservatories. The research method was consecutive exploratory mixed (qualitative and quantitative). Participants in the study included education and music specialists in the country and music teachers in music conservatories. The samples were selected purposefully. Data collection tools in the qualitative part were interviews and in the quantitative part were questionnaires. The validity of the instrument was internal validity in the qualitative part and content validity in the quantitative part. To increase the reliability of the quality section, interviews were conducted with a previous schedule. In the quantitative part, an agreement coefficient of 0.86 was obtained. To analyze the data, qualitative content analysis with inductive approach and Delphi method was used. The results of the qualitative part showed the characteristics of the desired model of music education curriculum in the ten elements of AKKER and the results of the quantitative part also showed the high validity of the mentioned model.
ملخص الجهاز:
مرور پژوهش هاي انجام شده در داخل کشـور در زمينـه آمـوزش موسـيقي و تجربيـات عيني و عملي پژوهشگر نشان ميدهد که وضـعيت برنامـه درسـي آمـوزش موسـيقي در نظـام آموزشي مطلوب نيست و نظام آموزشي، آموزش اين موضـوع را در تمـام مقـاطع تحصـيلي و براي تمامي دانش آموزان مطلوب و مناسب تشخيص نداده است و آموزش در اين زمينه اغلـب برون سپاري شده که افراد براساس علاقه و نياز خود به مؤسسات و آموزشگاه هايي که در ايـن زمينه هستند مراجعـه ميکننـد و ايـن امـر زمينـه را بـراي تاخـت و تازهـاي ناشـيانه و بـدون چارچوب فراهم کرده است و براي هنرستان هايي که رشته آموزش موسيقي دارنـد نيـز الگـوي برنامه درسي مطلوب و مناسبي ندارد و فعاليت هاي پژوهشي و عملياتي گسترده اي هم در ايـن زمينه نشده است و لازم است با توجه به اهميت آن مورد توجه جـدي قـرار گيـرد.
لذا سوال هاي پژوهش به شرح زير ميباشد: ١- الگوي مطلوب برنامه درسي آموزش موسـيقي در دوره متوسطه و هنرستان هاي موسيقي کدام اسـت ؟ ٢- ايـن الگـو از چـه ميـزان اعتبـاري برخوردار است ؟ روش شناسي پژوهش پژوهش حاضر از نوع روش ترکيبي (آميخته ) ميباشد که طبق تعريف عبارتست از «انجام دادن پژوهش کيفي و کمي به طور توامان در مورد يک موضوع يـا پديـده » کـه آن را روش ترکيـب شده يا در هم تنيده ١ هم ميگويند (بورگ و گال ٢، ١٣٩٩).
يافته هاي پژوهش ١- الگوي مطلوب برنامه درسي آموزش موسيقي در دوره متوسـطه و هنرسـتان هاي موسـيقي کدام است ؟ جدول ١: نتايج تحليل داده هاي کيفي حاصل از مصاحبه با متخصصان تعليم و تربيت ، متخصصان و پيشکسوتان موسيقي و معلمان هنر هنرستان ها عناصر کدگذاري باز کدگذاري محوري کدگذاري انتخابي برنامه (مقوله هاي اصلي) درسي منطق - موسيقي انسان را رئوف و مهربان بار ميآورد (عاطفي بار - عاطفه ، رأفت و - پالايش روح و ميآورد).