خلاصة:
هدف این پژوهش، طراحی الگوی مدیر آموزشی اُسوه در نظام آموزشوپرورش و سپس ارزیابی مدیران مدارس تهران براساس این الگو بود. روش پژوهش مطالعۀ موردی کیفی بود که مشارکتکنندگان بالقوۀ این بخش سه گروه مدیران نمونۀ مدارس، مدیران حوزههای علمیۀ شهر تهران و کادر آموزشی و اداری مدارس (گروههای کانونی) را تشکیل دادند که با روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک معیار و براساس اشباع نظری مشارکتکنندگان پژوهش انتخاب شدند. مضامین مربوط به مدیر آموزشی اُسوه در قالب هشتادونُه مضمون پایه (اولیه)، پنج مضمون سازماندهنده (اصلی) و یک مضمون فراگیر، از مصاحبۀ عمیق نیمهساختمند با مشارکتکنندگان و بررسی اسناد اسلامی مانند کتاب قرآن و نهج البلاغه استخراج و در قالب شبکۀ مضامین مدیر آموزشی اُسوه ترسیم شد.
The goal of this research was to design the pattern of osveh educational leader in education and training system and to assess Tehran school administrators based on this pattern. The methodology of the research was a mixed sequential exploratory of the instrument developing type using multiple case study in which the potential participants involve three groups of exemplary school leaders, Tehran seminary leaders, and school administrative and educational staff (focus groups) selected through purposive sampling and criteria techniques based on theoretical saturation of the research participants. Themes related to the exemplary educational leader were extracted as 89 basic themes (primary), 5 organizer themes (principal) and one pervasive theme, from in-depth semi-structured interviews with the participants and investigating Islamic documents, such as Quran and Nahjolbalaqa, and were designed as the network of osveh educational leader themes.osveh educational leader themes.
ملخص الجهاز:
در ايران نيز پژوهش هايي صورت گرفته ؛ ولي به دليل پراکنده بودن ، منجر به ارائۀ الگو و چارچوب نشده است و ضمنا هيچ يک از پژوهش هاي انجام شده به شايستگيهاي مديران مدارس توجه نکرده و هيچ يک به طور ويژه به الگوي مدير آموزشي اسوه اشاره نکرده اند.
داده هاي کيفي پژوهش : داده هاي کيفي اين پژوهش شامل مضامين کليدي استخراج شده از مصاحبه هاي انجام شدة صاحب نظران حوزة علميه و مديران آموزشي نمونه (مديران مدارس ) و پرسش نامۀ مصاحبۀ بازپاسخ گروه هاي کانوني و همچنين اسناد اسلامي (قرآن و نهج البلاغه و روايات و احاديث ) در زمينۀ مديريت و رهبري بوده است .
جدول (٤): جدول مضامين پايه و سازمان دهنده مربوط به مدير آموزشي اسوه (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) اعتباريابي داده هاي کيفي: در اين مرحله با استفاده از روش همسوسازي داده ها، اعتبار مضامين استخراج شده در بخش کيفي با توجه به شواهد نظري و پژوهش هاي عملي انجام شده ، مورد تاييد قرار گرفتند.
شايستگيهاي اعتقادي به عنوان يکي از مهم ترين شايستگيهاي مدير آموزشي اسوه در بررسي منابع مختلف مورد تاکيد قرار گرفته که نشان دهندة رويکرد و جهت گيري ويژه نسبت به اين نوع شايستگي است .
جنبه هاي مختلف شايستگي مديريتي گروهي به عنوان يکي از شايستگيهاي مدير آموزشي اسوه در بررسي شواهد مختلف نيز مورد تأکيد قرار گرفته است .
شايستگيهاي مديريتي سازماني به عنوان يکي ديگر از شايستگيهاي مدير آموزشي اسوه در بررسي منابع و شواهد مختلف مورد تأکيد قرار گرفته است که تعامل با سازمان ، نظارت همه جانبه ، نگرش سيستمي، تعهد به اهداف سازمان و...