خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش تبیین رابطه بین مولفه های سبک رهبری تحولگرای مدیران با مولفه های جوّ سازمانی مدرسه در مدارس ابتدایی دخترانه شهر سقز بوده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدارس دخترانه مقطع ابتدایی شهر سقز بتعداد 18 مدرسه هستند که از هر مدرسه 5 معلم بطور تصادفی بعنوان نمونه انتخاب که در مجموع شامل 90 نفر معلم بود. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه سبک رهبری تحولگرای کوزس و پوسنر و پرسشنامه جوّ مدرسه هوی استفاده شده است و هر دو پرسشنامه از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بود. بررسی داده های گردآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین مولفه های سبک رهبری تحولگرا با مولفه های جوّ سازمانی همبستگی وجود دارد، بر اساس بررسیهای انجام شده از بین مولفه های سبک رهبری تحول گرا ترغیب ذهنی بیشترین قدرت پیش بینی کنندگی جو مدرسه را داشته، و از میان مولفه های جو سازمانی مدارس ابتدایی، مولفه رفتار حمایتی مدیر نیز بیشترین قدرت پیش بینی کنندگی در سبک رهبری تحولگرای مدیران داشته است.
The main objective of this research is to explain the relationship between principal's transformational leadership and organizational climate dimensions in primary schools for girls of Saqez. Method of study is applied and descriptive correlational nature. The study population consisted of all primary schools include 18 school that at every school 5 teachers randomly sampled with a total of 90 teachers. A questionnaire of transformational leadership by Kouzes & Posner and a questionnaire of school climate by Hoy to collect information has been used. Both reliability and validity of the questionnaire was acceptable. The Pearson correlation coefficient and multiple Regressions to analysis of collected data were performed. Results show that there are correlation between the components of principal's transformational leadership and organizational climate dimensions and moreover based on the investigations of the components of transformational leadership style, intellectual stimulation is the most powerful predictive school climate component. Similarly among the components of organizational climate the principal supportive behavior has the largest power in predict of principal's transformational leadership style.
ملخص الجهاز:
رابطه بين رهبري تحول گراي مديران و The Relationship Between Transformational Leadership and جوسازماني: ديدگاه معلمان مدارس دخترانه Organizational Climate: Perceptions of Girls' School Teachers محمد امجد زبردست ١*، خليل غلامي ٢و مهناز رحيمي ٣ Zebardast, M.
Stone, Gregory and Robert 2.
Landrum, Howell and Paris 3.
از آنجا که سياست کلي نظام آموزشي مبتني بر تفکيک جنسيتي در مدارس است و نيز با توجه به حوزه ي امکان تحقيق براي محقق در مدارس دخترانه ، لذا مسأله ي اصلي اين پژوهش اين است ؛ رابطه ي سبک رهبري تحول گراي مديران مدارس ابتدايي دخترانه با جو سازماني مدرسه آنان چگونه است ؟ و چه مؤلفه اي از سبک رهبري تحول گرا پيش بينيکننده ي مناسبي براي جو سازماني مدارس دخترانه است ؟ بنابراين ، پژوهشگر بر آن است تا رابطه بين رهبري تحولي مديران و جو سازماني در بين معلمان مدارس ابتدايي دخترانه ي شهر سقز را مورد بررسي قرار دهد که فهم روشن تر اين مسأله ميتواند کمک مؤثري به چگونگي اداره ي اثربخش مدارس ، به ويژه مدارس دخترانه ي ابتدايي نمايد.
بيشترين ميزان همبستگي در مؤلفه هاي دو متغير بين مؤلفه رفتار حمايتي مدير از جو مدرسه با انگيزش الهام بخش از سبک رهبري تحول گرا است (٠/٨١).
نتايج رگرسيون چندگانه نيز نشان داد بهترين مؤلفه ي پيش بينيکننده ي سبک رهبري تحول گرا از روي جو سازماني، رفتار حمايتي مدير است .
همچنين مؤلفه ي ترغيب ذهني در متغير سبک رهبري تحول گرا پيش بينيکننده ي جو سازماني مدرسه (با وزن بتاي ٥٤/ از واريانس تبيين شده ) است .