خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی نشانگان وظایف مدیران مدارس در جهت تقویت و توسعۀ کامیابی شغلی معلمان و ارزیابی وضع موجود آن در میان مدارس شهر خرمآباد انجام شده است. در بخش کیفی این پژوهش ترکیبی از راهبرد پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد و با کاربست روشهای نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی، مدیران و معلمان باتجربه، نمونه و مشهور که بنا بر گزارش والدین و مدیران میتوان آنها را کامیاب تلقی کرد، انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. با استفاده از تحلیل محتوا و کدگذاری مصاحبهها،28 نشانگر در6 بُعد (برانگیختن معلمان، ایجاد فرصتهایی جهت دانشافزایی، جو و فضای مدرسه، امکانات آموزشی، دادن فرصت انتخاب و ایفای الگوی نقش) طبقهبندی شدند. در بخش کمّی پژوهش، راهبرد توصیفی از نوع همبستگی به کار گرفته شد و با استفاده از نشانگرهای شناساییشده پرسشنامهای با روایی محتوایی تأییدشده و پایایی مناسب (آلفای کرونباخ بالاتر از 8/.) تدوین و توسط 325 معلم تکمیل شد. از طریق تحلیل عاملی اکتشافی، 28 نشانگر شناساییشده در 6 بُعد (برانگیختن معلمان، ایجاد فرصتهایی جهت دانشافزایی، جو و فضای مدرسه، امکانات آموزشی، دادن فرصت انتخاب و ایفای الگوی نقش) طبقهبندی شدند. در گام بعد با انجام تحلیل عاملی تأییدی، الگوی اندازهگیری متغیر نهفته برازش قابلقبولی با دادهها نشان داد. در مرحلۀ بعد با توجه به نتایج آزمون (T تکنمونهای)، ابعاد ششگانۀ وظایف مدیران مدارس به طور معناداری بالاتر از متوسط ارزیابی شد.
the present mixed research aims in identifying the roles of school principals in strengthening and developing thriving at work among teachers and evaluating the status quo of Khorramabad schools. For this purpose, descriptive phenomenology was applied as a qualitative research method. In qualitative section, by using purposeful and snow-ball sampling, some famous, experienced and excellent teachers and principals, who according to parents' and administrators' report can be regarded as enjoying thriving at work, were selected and interviewed. 28 indicators and 6 dimensions were recognized by using content analysis and coding procedure of interviews. In the quantitative section of this research, a descriptive correlation was applied and based on the identified indicators and dimensions a valid and reliable questionnaire was developed and completed by 325 teachers. By exploratory factor analysis, 28 indicators were identified and were classified into 6 factors (stimulating teachers, creation of opportunities to enhance knowledge, school atmosphere, education supplies, the opportunity to choose, and playing role model). By confirmatory factor analysis, 28 indicators were identified and were classified into 6 factors. in the next step, confirmatory factor analysis revealed that the measurement model of latent variable has good fit with observed data. In the next phase, according to the results of one-sample t-test, the six factors of the roles of school principals in strengthening and develop thriving at work among teachers were evaluated significantly higher than average.
ملخص الجهاز:
1. Saturation جدول (١): يک نمونه از کدگذاري باز بر اساس بخشي از يک مصاحبه (به تصویر صفحه مراجعه شود) پس از اين که مصاحبه ها تحليل شدند، با استفاده از نتايج تحليل ها، پرسش نامه ي وظايف مديران مدارس در جهت تقويت و توسعه ي کاميابي شغلي معلمان در ٦ بعد و ٢٨ گويه و در مقياس پنج درجه اي ليکرت طراحي و براي اجرا در بخش کمي آماده شد.
Comparative Fit Index (CFI) ٠/٩٨ و نماد شاخص برازندگي نرمال نشده :٢ ٠/٩٩ برازش مناسبي را نشان داد؛ بنابراين در پاسخ به سؤال اول پژوهش اين نتيجه حاصل شد که وظايف مديران مدارس در جهت تقويت و توسعه ي کاميابي شغلي معلمان در ٦ بعد و ٢٨ نشانگر طبقه بندي ميشود.
Non – normed fit index (NNFI) در پاسخ به سؤال دوم پژوهش که به بررسي وضع موجود وظايف مديران مدارس در جهت تقويت و توسعه ي کاميابي شغلي معلمان شهر خرم آباد به تفکيک ٦ بعد شناسايي شده (برانگيختن معلمان ، ايجاد فرصت هايي جهت دانش افزايي، جو و فضاي مدرسه ، امکانات آموزشي، دادن فرصت انتخاب و ايفاي الگوي نقش ) ميپردازد، از آزمون t تک نمونه اي استفاده شده است .
بعد سوم وظايف مديران مدارس در جهت تقويت و توسعه ي کاميابي شغلي معلمان ، جو و فضاي مدرسه است .
چهارمين بعد وظايف مديران مدارس در جهت تقويت و توسعه ي کاميابي شغلي معلمان ، امکانات آموزشي است .
» بعد پنجم وظايف مديران مدارس در جهت تقويت و توسعه ي کاميابي شغلي معلمان ، دادن فرصت انتخاب است .