خلاصة:
پژوهش حاضر در حوزه تحقیقات کیفی و با بهرهگیری از روش نظرهی برخواسته از دادهها انجام شد. مشارکت کنندگان این پژوهش، 12 نفر از معلمان و 10 نفر از مدیران بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با تاکید بر رویکرد اشباع نظری، انتخاب گردیدند. گردآوری داده ها با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختارمند به عمل آمد. داده های پژوهش با استفاده از راهبردهای کدگذاری، در سه سطح کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج کدگذاریهای چندگانه و تحلیل محتوای مصاحبهها نشان داد که اولاً رفاه از نگاه مشارکتکنندگان یک مفهوم جامع و دارای ابعاد مادی و روانی میباشد؛ ثانیاً این مقوله متأثر از عوامل گوناگونی نظیر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، عوامل سازمانی مانند مدیریت، فرایندها و اقدامات اداری، نقش مدیر مدرسه به عنوان رهبر آموزشی، عوامل فردی مانند نقش خود معلمان و ویژگیهای شخصیتی آنها، و همچنین صفات شخسیتی مدیران مدارس،(مهارت انسانی مدیران)، عوامل حرفهای مانند هویت شغلی و پرستیژ حرفهای بر رفاه معلمان میباشد.
This study aims to investigate teachers' perception of their own welfare, identifying its affecting factors and suggesting mechanisms to improve teachers' welfare. As a an exploratory mixed method research both qualitative (grounded theory and quantitative (survey and correlational study) were applied simultaneously. Participants for qualitative study composed of 12 teachers in Sannadaj who were selected purposefully using theoretical sampling. Moreover, using cluster sampling 416 teachers were selected for the survey study. In order to collect data, deep interview and questionnaire were applied. The qualitative findings showed that from the participants view point welfare is a comprehensive concept and has material and mental dimensions which can be influenced by political (state policy), social (values, attitude), economic (quantitative and cost attitude), organizational (management and process), individual (teachers' role), professional (professional identity) factors. The qualitative findings also revealed that teachers welfare can be improved through comprehensive social efforts, teachers own will and efforts, recognizing and supporting teachers professional association. Quantitative findings showed a significant relation between teachers’ gender and material and mental welfare (t = 0.498). Additionally, positive relationship between teachers’ level of education and their perception of welfare was confirmed (t = 2.55). salary and incomes are among the most important welfare indicators. Furthermore, teachers have pointed out that the teachers’ welfare can be improved by creating a quality mechanism in education.
ملخص الجهاز:
نتايج کدگذاريهاي چندگانه و تحليل محتواي مصاحبه ها نشان داد که اولا رفاه از نگاه مشارکت کنندگان يک مفهوم جامع و داراي ابعاد مادي و رواني ميباشد؛ ثانيا اين مقوله متأثر از عوامل گوناگوني نظير سياسي، اجتماعي، اقتصادي، عوامل سازماني مانند مديريت ، فرايندها و اقدامات اداري، نقش مدير مدرسه به عنوان رهبر آموزشي، عوامل فردي مانند نقش خود معلمان و ويژگيهاي شخصيتي آن ها، و همچنين صفات شخسيتي مديران مدارس ،(مهارت انساني مديران )، عوامل حرفه اي مانند هويت شغلي و پرستيژ حرفه اي بر رفاه معلمان مي باشد.
به عبارت ديگر، پاسخ به سوال اول به اين شکل است که اولا مفهوم رفاه از ديدگاه معلمان و مديران ، يک مفهوم جامع بوده و شامل دو بعد رفاه مادي و رفاه معنوي ميباشد (ابعاد کمي يا عيني و کيفي يا ذهني) ثانيا اينکه ، در رفاه معلمان علاوه بر شاخص هاي معمولي هر نظام رفاهي مانند درآمد و حقوق ، خدمات بهداشت و درمان و مسکن ، شاخص هاي ديگري نيز ضروري و داراي اهميت ميباشد که از جمله آنها ميتوان به امکانات و تکنولوژي استاندارد و مورد نياز براي آموزش ، (رفاه آموزشي) پايگاه و پرستيژ اجتماعي معلمان ، هويت شغلي آنها، مزاياي حرفه اي، شرايط مناسب محيط کار، خدمات فرهنگي و اوقات فراغت مناسب ، و حتي امنيت و عدالت نيز اشاره نمود.
Investigating the Organizational Threat of Managers with Their Job Satisfaction in High Schools of Tehran .