خلاصة:
در این پژوهش از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شد و حجم نمونه به تعداد 95 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی از 112 نفر جامعه آماری مدیران انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس پنج درجهای لیکرت بود و دادهها پس از جمعآوری بهوسیله نرمافزار SPSSویرایش 16 تجزیهوتحلیل و از آمار توصیفی و آزمون آماری ANOVA و t مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که مدیران در هر یک از مهارتهای فنی، انسانی و ادراکی نیاز به آموزش دارند. اولویت اول در نیاز آموزشی مهارتهای فنی و پایینترین اولویت مهارت انسانی بود. بین میانگین نیاز به مهارتهای فنی، انسانی و ادراکی در رشته تحصیلی مختلف مدیران، تفاوت معنیداری وجود دارد. در میانگین نیاز به مهارتهای فنی، انسانی و ادراکی در مدرک تحصیلی لیسانس و فوقلیسانس، در مقاطع تحصیلی ابتدائی و متوسطه اول و سوابق خدمت مختلف تفاوت معنیداری وجود ندارد.
The purpose of this study was determine priority of training needs (technical, human and conceptual ) and effective factors on it (technical, human and conceptual ) in the primary and secondary school managers in the region of 4 in Tabriz city. This study was descriptive and surveying. The population size of 112 school managers , 95 samples obtained using Cochran equation using random stratified proportional sampling method. For assessment of training needs , Management skills , an questionnaire based on a five - point Likert scale was developed. After collection of questionnaire, data were analyzed using SPSS 16 software, descriptive statistics , ANOVA, Independent Samples test and ANOVA were used to analysis of data. Result sowed school managers in all skills of technical, human and conceptual need to education . Technical skills were first priority and human skills were the last. Skills of technical, human and conceptual in different Educational field were a significant (P0/05) . Key words: Management skills, Training needs assessment, School managers Key words: Management skills, Training needs assessment, School managers Key words: Management skills, Training needs assessment, School managers
ملخص الجهاز:
پژوهش هايي متفاوتي در زمينه نيازسنجي آموزشي مديران انجام شده است که در ذيل به چند مورد از اين پژوهش ها اشاره ميشود: در پژوهشي )٢٠١٤( Koohi et al در بررسـي نيازهـاي آموزشـي مـديران مـدارس متوسطه شهرستان هاي استان تهران بر اساس مهارت هاي فني، انساني و ادراکـي بـه ايـن نتيجه رسيدند که مهارت فني، انساني و ادراکي مديران مورد مطالعه به طور معنيداري در حد متوسط قرار دارد و بين مديران زن و مـرد در مـورد نيـاز آموزشـي مهـارت انسـاني و ادراکي تفاوت معناداري وجود دارد و بين مديران زن و مرد در مورد نياز آموزشـي مهـارت فني تفاوت معناداري مشاهده نشد.
طـي مطالعه اي )٢٠٠٥) Samaniyan &Samini تحت عنوان نيازسنجي آموزشي مهارت هـاي مديران ستادي و اجرايي استان گلستان به اين نتيجه رسيدند که مديران در مهـارت هـاي فني، انساني و ادراکي تا حد زيادي به آموزش نياز دارد.
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر اولويت بندي نيازهاي آموزشي مهارت هاي مديريتي مديران مدارس ناحيه ٤ تبريز بر اساس رشته ، مدرک و مقطع تحصيلي بوده است .
نتايج پژوهش نشان داد مديران مدارس ابتدايي تبريز در مهارت هاي مديريتي (فني، انساني و ادراکي) نياز به آموزش دارند.
در مطالعه ,Bahmani, et al( )٢٠١٢ در بررسي مهارت هاي سه گانه مديران ، نتايج نشان داد که بين مهارت هاي سه گانه مديريتي (ادراکي ، انساني و فني ) ازلحاظ آماري تفاوت معنيداري وجود ندارد.
educational need assessment in high school principals on technical, human and cognitive skills, Hormozgan province, Journal of educational science studies, 1)2(, 19-30.