خلاصة:
هدف از پژوهش تبیین نقش سبک تربیتی و پایگاه اجتماعی _ اقتصادی خانواده و عوامل مدرسه بر عملکرد تحصیلی با میانجیگری احساس تعلق به مدرسه است. نمونه پژوهش شامل 492 دانش آموز متوسطه که با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. برای سنجش سبک تربیتی ازپرسشنامه Royan et al. (1989) با ضریب پایایی آلفای کرو نباخ 87/0، برای پایگاه اجتماعی- اقتصادی از پرسشنامه (Samaeri (2013 با ضریب آلفای کرونباخ 87/0، عوامل مدرسهای از تلفیق شاخصهای امکانات و خدمات مدرسه و برای عملکرد تحصیلی از پرسشنامه Taylor (1999) با ضریب آلفای کرونباخ 93/0 و برای احساس تعلق به مدرسه ازپرسشنامه ی , Betty, Barry Watt (2005) با ضریب آلفای کرونباخ 850/0 استفاده شد. درمجموع روایی وپایایی تمام ابزارهای تحقیق موردتایید نهایی قرار گرفت. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرم افزارهای spss و pls Smart با روشهای آماری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که سبک تربیتی و پایگاه اجتماعی-اقتصادی خانواده وعوامل مدرسه ای بر پیشرفت تحصیلی تاثیر مثبت ومعنی داری دارند ومتغیراحساس تعلق به مدرسه نقش میانجی دارد و باید درمدیریت و برنامه ریزی برای کاهش نابرابریهای آموزشی لحاظ شوند.
The purpose of this study is to explain the role of parenting style and socio-economic status of family and school factors on academic performance mediated by the sense of belonging to the school in order to planning and educational inequality administration among high school students. The research sample consisted of 492 high school students were selected using stratified random sampling. Standard questionnaires were used to collect data. The questionaire of Royan et al (19 89) was used to measure the parenting style with a Cronbach's alpha reliability coefficient of 87%, the questionnaire of Sameri (2014) was used to measure the socio-economic status with a Cronbach's alpha coefficient of 87%, School agents of combining facilities and services indicators and the of Fam Taylor (1999) was used to measure academic performance with Cronbach's alpha coefficient of 93%. Betty, Barry and Watt questionnaire with Cronbach's alpha coefficient of 850% was used to feel belonging to the school .The validity and reliability of all research instruments were finally confirmed. The collected data were analyzed using SPSS and Smart PLS software through statistical methods. The results showed that parenting style and socio-economic status of the family and school factors have a positive and significant effect on academic achievement and the affiliation variable to school it has a mediating role. Must be to administration and planning to reduce parenting inequalities.