خلاصة:
هدف اصلی این مقاله تعیین بهترین طرح برای بهبود وضعیت فعلی دانشگاه جامع علمی کاربردی است. نوع هدف در این پژوهش کاربردی بوده و از روشهای ترکیبی یا کیفی-کمی برای رسیدن به این هدف استفاده شده است. برای این منظور مدلی ترکیبی طراحیشده است که در آن تأثیر کیفیت خدمات فناوری اطلاعات و نوآوری کارکنان سازمانی دانشگاه علمی کاربردی براساس رضایت کاربران مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد. جامعة هدف در این پژوهش تمامی کارکنان و دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی هستند و برای تعیین نمونة آماری مناسب در این پژوهش از نظریه کلاین و فرمول کوکران استفاده شده است. در این پژوهش پرسشنامهای برمبنای تحقیقات میدانی، نظر خبرگان و مدل سروکوال برای بررسی کیفیت خدمات باتوجه به ابعاد فرهنگسازی سازمان، اعتقاد و باور مدیران ارشد، ساختار سازمانی، کیفیت خدمات ملموس، قابلیت اطمینان خدمات و پاسخگویی مسئولین طراحی شد. روایی پرسشنامهها با روش لاوشه و پایایی آنها بر اساس آلفای کرونباخ (964/0) بررسی گردید. این پرسشنامهها بین نمونه آماری توزیع شد و پاسخهای گردآوریشده با استفاده از نرمافزار اسپیاساس بررسی گردید. در ادامه با استفاده از آزمون فرضیه پیرسون، همبستگی متغیرهای پژوهشی بررسی شد و مشخص گردید که مهمترین فرضیه در بخش کیفیت خدمات فناوری اطلاعات مربوط به اعتقاد و باور مدیران ارشد سازمان و در بخش نوآوری کارکنان سازمانی مربوط به قابلیت اطمینان خدمات است. در ادامه اولویت طرحهای پیشنهادی برای ارتقاء کیفیت خدمات دانشگاهی براساس نظرات خبرگان، با استفاده از فرایند تحلیل شبکه و معیارهای مذکور در نرمافزار سوپردسیژن بررسی گردید. درنهایت سوپرماتریس ارزیابی طرحها محاسبه شد و بهترین طرح تعیین گردید.
The main purpose of this article is to determine the best plan for improving the
current situation of the University of Applied Sciences. The type of goal is
applied in this research and combined or qualitative-quantitative methods have
been used to achieve this goal. For this purpose, a hybrid model has been
designed in which the impact of the quality of information technology services
and innovation of the organizational staff of the University of Applied Sciences
is examined and evaluated based on user satisfaction. The target population in
this study is all staff and students of the University of Applied Sciences and Klein
theory and Cochran's formula have been used to determine the appropriate
statistical sample in this study. In this study, questionnaires based on field
research, expert opinion, and SERVQUAL model were designed to assess the
quality of services according to the dimensions of organizational culture, the
belief of senior managers, organizational structure, tangible service quality,
service reliability, and accountability of officials. The validity of the
questionnaires was assessed by the Lavache method and their reliability was
assessed based on Cronbach's alpha (0.964). These questionnaires were collected
based on the statistical sample and the collected answers were evaluated using
SPSS software. Then, using the Pearson hypothesis test, the correlation of
research variables was examined and it was found that the most important
hypothesis in the quality of IT services is related to the beliefs of senior managers
and in the innovation of organizational staff is related to service reliability. Then,
the priority of the proposed projects to improve the quality of university services
based on the opinions of experts, using the analytic network process (ANP) and
the criteria mentioned in the Super Decisions software was examined. Finally,
the design evaluation supermatrix was calculated and the best plan was
determined.