خلاصة:
زمینه و هدف: تقویت خردمندی در کنار هوشمندی برای پیشرفت معنوی و علمی دانش آموزان موضوعی ضروری است. بدین ترتیب باید شاخص های رفتاری و میزان خردمندی دانش آموزان با ابزاری معتبر و روا و متناسب با فرهنگ اسلامی سنجیده شود. این مطالعه با هدف بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه سنجش خردمندی دانش آموزان سلمانی، شهریاری و دوایی، انجام شده است.
روش: مطالعه حاضر به لحاظ هدف جزء پژوهشهای توسعه ای – کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان تیزهوش و دارای هوش متوسط دوره اول متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-97 بود. برای نمونه گیری از روش تصادفی خوشهای استفاده شد و تعداد 400 نفر با پرسشنامه سنجش میزان خردمندی دانش آموزان نوجوان به صورت انفرادی مورد آزمون قرار گرفتند. داده ها به کمک نرم افزارهای SPSS و AMOS و به روش ضریب همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج تحلیل عاملی نشان داد که هشت عامل خردمندی عمومی، خردمندی دینی، خرمندی عاطفی- هیجانی، خردمندی انسانی، خردمندی معنوی، خردمندی اخلاقی، خردمندی اجتماعی، و خردمندی علمی با مقادیر ویژه بالاتر از یک توانسته اند 49/71 درصد از واریانس گویه ها را تبیین کنند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه نخست نشان داد که شاخص برازش مدل، در سطح مطلوبی قرار دارد. اعتبار پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 89/0 محاسبه شد.
نتیجه گیری: هماهنگی بین عوامل با نمره کل قابل قبول است و شاخص برازش مدل، در سطح مطلوبی قرار دارد که نشان میدهد پرسشنامه از کفایت لازم برخوردار است.
Background and Purpose: Strengthening the wisdom alongside the intelligence is essential for students' spiritual and scientific progress. Accordingly, the behavioral indicators and the level of wisdom of students should be measured with a valid and reliable tool in accordance with the Islamic culture. This study aims to investigate the psychometric properties of the wisdom assessment scale for adolescent students, constructed by Salmaniardani, Shahriariahmadi, and Davaee.
Method: This research was an applied-developmental and a descriptive-survey study in the method of gathering the data. The study population included all the high-IQ students and average-IQ students of the first cycle of the secondary school in Isfahan in the academic year 2018-2019. Cluster random sampling was used and 400 students were individually tested by the questionnaire for measuring the wisdom. Data were analyzed by SPSS and AMOS software using correlation coefficient and exploratory and confirmatory factor analysis.
Results: The results of factor analysis showed that the eight factors of general wisdom, religious wisdom, emotional wisdom, human wisdom, spiritual wisdom, moral wisdom, social wisdom, and scientific wisdom with eigenvalues higher than one explained 71.49% of the variance of items. The results of the first-order confirmatory factor analysis showed that the model fit index was optimal. The reliability of the questionnaire calculated by Cronbach's alpha was 0.895.
Conclusion: The coordination between the factors and the total score is acceptable and the model fit index is optimal, indicating the adequacy of the questionnaire.