خلاصة:
هدف: هدف از پژوهش بررسی اثربخشی مداخله ی یکپارچگی حسی - حرکتی بر عزت نفس و عملکرد ریاضی دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان پسر با اختلال یادگیری ریاضی شهر کرمان تشکیل میدادند. نمونه پژوهش به تعداد 40 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل 20 نفره گماشته شدند. گروه آزمایش16 جلسه 45 دقیقه ای مداخله یکپارچگی حسی-حرکتی را دریافت کردند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. پس از سه ماه آزمون پیگیری اجرا شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مقیاس هوشی وکسلر، آزمون عملکرد ریاضی و پرسشنامه عزت نفس بود. دادهها با کمک نر م افزار spss تحلیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که مداخله یکپارچگی حسی - حرکتی بر عزت نفس و عملکرد ریاضی موثر است و با توجه به نتایج بدست آمده از مقایسه پیگیری در گروههای آزمایش و کنترل اثر این مداخله پایدار بوده است (P <0. 05 and F =, eta =).. نتیجهگیری: مداخله یکپارچگی حسی - حرکتی با ایجاد تجربه جدید به عملکرد ریاضی و عزت نفس دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی کمک کرده و میتواند به عنوان مداخله ی سودمند برای کاهش مشکلات دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی به کار گرفته شود.
Objective: The aim of this study was to investigate the effectiveness of sensory-motor integration intervention on students' self-esteem and mathematical performance with learning disabilities. Method: The research method was quasi-experimental with pre-test-post-test design with control group and follow-up stage. The statistical population of this study consisted of male students with learning disabilities in Kerman. A sample of 40 subjects was selected by simple random sampling method and randomly assigned to 20-person experimental and control groups. The experimental group received 45minute 16 sessions of sensory-motor integration intervention, and the control group did not receive any intervention. After three months, the follow-up test was performed. Data collection tools included the Wechsler Intelligence Scale, the Mathematical Performance Test, and the Self-Esteem Questionnaire. Data were analyzed using SPSS software. Results: The results of covariance analysis showed that sensory-motor integration intervention is effective on self-esteem and mathematical performance and according to the results obtained from comparative follow-up in experimental groups and The effect control of this intervention was stable (P Conclusion: Sensory-motor integration intervention, by creating a new experience, contributes to the mathematical performance and self-esteem of students with math learning disabilities and can be used as a beneficial intervention to reduce students' problems with math learning disabilities.