خلاصة:
هدف:پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر اختلال کم توجهی و اختلال یادگیری در هنرجویان هنرستان های پسرانه شهر رودهن در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ انجام شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل همه هنرجویان هنرستان های پسرانه شهید چمران و آیت الله رفسنجانی در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ در شهر رودهن بود که از بین آنها ۳۰ نفر با نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و گواه جایگزین شدند (n۱=n۲=۱۵). ابزار پژوهش شامل پرسشنامه d۲ جهت ارزیابی مشکلات کم توجهی و پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو توسط ویلکات و همکاران(CLDQ) بود. گروه آزمایش تحت آموزش راهبردهای فراشناختی قرار گرفتند اما گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکرد. داده ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. آموزش راهبردهای فراشناختی بر کاهش کم توجهی(P < 0.001) و کاهش اختلال یادگیری(P = 0.001) گروه آزمودنی به طور معناداری موثر بود. براساس یافته های حاصل پیشنهاد می شود، مشاوران و درمانگران برای کاهش مشکلات کم توجهی و یادگیری هنرجویان، از تکنیک های آموزش راهبردهای فراشناختی استفاده کنند.
The aim of this study was to determine the efficacy of metacognitive strategies training on attention deficit disorder and learning disorder in the students of Roodehen male vocational schools in the academic year 97-98. The research method was quasi-experimental with pre-test design, post-test with control group. The statistical population included all students of Shahid Chamran and Ayatollah Rafsanjani maleschr ('39') vocational schools in the academic year of 97-98 in the city of Roodehen, from which 30 people were selected by available sampling and then randomly assigned to experimental and control groups (n1=n2=15). The research instruments included the d2 questionnaire to assess attention deficit problems and the Colorado Learning Problems Questionnaire by Wilcott et al. (CLDQ). The experimental group underwent metacognitive strategies training but the control group did not receive any trainings. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance. Metacognitive strategies training was significantly effective on reducing inattention (P <0. 001) and reducing learning disability (P = 0. 001) in the experimental group. Based on the findings, it is suggested that counselors and therapists use metacognitive strategies training techniques to reduce studentschr ('39') attention deficit and learning problems.