خلاصة:
پژوهش حاضر بهمنظور گزینش روشهای مطلوب یادگیری توسعه ی مدیران براساس معیارها و ابعاد اثرگذار با بهرهگیری از تکنیک topsis انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری اطلاعات، توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. شرکت ملّی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به عنوان جامعه آماری انتخاب گردیده و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند قضاوتی 15 نفر از مدیران و خبرگان در حوزههای مرتبط با یادگیری و توسعه مدیران برای مصاحبه برگزیده شدند. گردآوری دادهها با استفاده از دو روش کتابخانهای یا اسنادی بهمنظور مرور ادبیات پژوهش و روش میدانی مشتمل بر مصاحبههای ساختاریافته، توزیع و جمعآوری پرسشنامه انجام گرفت. روایی پرسشنامه از سوی خبرگان سنجیده و از طریق تطبیق با ادبیات پژوهش مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن توسط تکرار دوباره آزمون تایید شد. جهت تجزیه وتحلیل دادهها و شناسایی وزن معیارهای اثرگذار بر روش های یادگیری و تعیین اولویت آنها از روش bwm و شناسایی ضریب نزدیکی و اولویت هر یک از روش های یادگیری از تکنیک topsis و نرم افزار excel استفاده شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که روش بازی و شبیه سازی، مطلوب ترین روش یادگیری برای اجرای برنامه های توسعهای مدیران در شرکت میباشد.
the present research was conducted to select desirable learning methods for managerial development based on effective criteria and dimensions using topsis technique. given the purpose, an applied method of research is used. to collect data, a survey descriptive method of research is used. the national iranian petroleum refining and distribution company (niordc) was selected as the statistical population and 15 managers and experts in the field related to managers' learning and development were selected for interviews using purposive sampling. data collection is performed using both library or documentary methods to review the literature and field study includes structured interviews, distribution and collection of the questioner. the validity of the questioner has been assessed and also approved by the experts due to its consistency with the literature. the reliability of the questioner has been approved by repeat testing. best worst method (bwm) as well as expert choice software have been used for analyzing data and determining the coefficiency of influencing criteria of needs assessment methods and identification of their priorities. topsis technique and excel have been also used to determine closeness coefficient and the priority of each learning methods. research findings indicate that the game and simulation method is the most desirable learning method to implement the development programs of managers in the company.
ملخص الجهاز:
Espedal با توجه به تنوع روش هاي يادگيري (در جدول شماره (٢) به برخي از روش ها که امکان اجراي آن ها در سازمان مورد مطالعه وجود دارد، اشاره شده است )، وجود معايب و مزاياي متفاوت هر کدام از اين روش - ها و هم چنين عدم وجود چارچوب و راهنماي جامع براي استفاده مناسب و به جا در پژوهش هاي گذشته ، اگر سازمان ها در استفاده از روش هاي توسعه ي مديريت دچار خطا شوند، به اهداف رفتاري مورد انتظار دست نخواهند يافت .
يافته هاي پژوهش با عنايت به هدف اصلي پژوهش که گزينش مناسب ترين روش يادگيري براي اجراي برنامه هاي توسعه ي مديران براساس عوامل مؤثر بر آن ميباشد، دراين مرحله ، با استفاده از روش تصميم گيري چند معياره BWM وزن و ضريب اهميت هر يک از معيارها از طريق انتخاب بهترين و بدترين معيار و مقايسه آن با ساير عوامل تعيين گرديد، که نتايج آن در جدول شماره (٧) و نمودار شماره (١) ارائه شده است .
نظر به يافته هاي پژوهش جدول شماره (٧) معيار اثربخشي ضريب اهميت (٠,٢١٢) اولويت اول را با فاصله معناداري به خود اختصاص داده که با توجه به نظرات مديران و متخصصان منابع انساني، شاخص اثربخشي که حصول اطمينان از اجراي درست برنامه ها و ميزان مؤثر بودن اقدامات توسعه اي را نشان ميدهد، از مهم ترين معيارها در انتخاب روش يادگيري محسوب ميگردد.
Management development experiences and expectations: informal vs formal learning.
Role modelling in manager development: Learning that which cannot be taught.
Identifying informal learning methods for training human resource managers in large organizations.