خلاصة:
هدف مقاله حاضر تبیین میزان توجه به مؤلفههای تربیت شهروندی جهانی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بود. روش پژوهش حاضر از طرحهای آمیخته درهمتنیده بود که دادههای کمی و کیفی با وزن مشابه گردآوری شدهاند. جامعه پژوهش شامل متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و کلیه معلمان مقطع متوسطه دوم شهرستان دهگلان بودند. ابزار گردآوری دادهها شامل چکلیست مؤلفههای تربیت شهروند جهانی و پرسشنامه مؤلفههای تربیت شهروند جهانی یونسکو (۲۰۱۵) بود که میزان آلفای کرونباخ پرسشنامه 84/. به دست آمد. نتایج تحقیق نشان داد که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به مؤلفههای احساس هویت و عزتنفس، عدالت و برابری اجتماعی، تعهد به عدالت و برابری اجتماعی بیشترین توجه و به مؤلفههای هویت و گوناگونی، توسعه پایدار، تنوع و گوناگونی ارزشی، اعتقاد به توانایی مردم برای ایجاد تغییر، همکاری و حل تعارضات، توانایی مدیریت پیچیدگی و فقدان قطعیت، آگاهی و عمل تأملی هیچ توجهی نشده است.
The purpose of this article was to explain the level of attention paid to the components of global citizenship education in the Document of Fundamental Transformation of Education. The method of the present study was a triangulation mixed methods. The research population included the text of the document fundamental transformation of education. The data collection tools included a checklist of components of global citizenship education and a UNESCO Global Citizenship Components Questionnaire (2015) with a Cronbach's alpha of the /.84 Obtained. The results showed that in the document of fundamental transformation of education to the components of sense of identity and self-esteem, justice and social equality, commitment to social justice and equality most attention and no attention has been paid to the components of identity and diversity, sustainable development, diversity of values, belief in people's ability to change, cooperate and resolve conflicts, ability to manage complexity and lack of certainty, awareness and reflective action.
ملخص الجهاز:
در گزارش يونسکو (٢٠١٥) موضوعات حوزه شناختي آموزش شهروند جهاني را شامل ساختارها و سيستم هاي محلي، ملي و جهاني ٣؛ مسائل مربوط به تعامل و همبستگي جوامع در سطح محلي، ملي و جهاني و 4 پوياييهاي قدرت ٥ و موضوعات حوزه احساسي- هيجاني را شامل سطوح مختلف هويت ؛ مردمي که به جوامع مختلف تعلق دارند و چگونگي ارتباط آن ها و تفاوت و احترام به تنوع و بالاخره موضوعات حوزه رفتاري را شامل اقداماتي که ميتواند به صورت فردي و جمعي صورت گيرد؛ رفتار از لحاظ اخلاقي پاسخگو و مشارکت و اقدام کردن بيان کرده است .
Pan ميزان توجه به مؤلفه هاي تربيت شهروندي جهاني در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش و کاربست آن در نظام تعليم و تربيت رسمي از ديدگاه معلمان مقطع متوسطه دوم و در پي پاسخ دادن به سؤالات زير است .
جدول ١- مؤلفه هاي تربيت شهروند جهاني در محتواي سند تحول بنيادين مؤلفه A مؤلفه B مؤلفه C A١ عدالت و برابري B١ تفکر انتقادي و خلاق C١ احساس هويت و عزت نفس اجتماعي A٢ هويت و گوناگوني B٢ همدلي C٢ تعهد به عدالت و برابري اجتماعي A٣ جهانيشدن و وابستگي B٣ خودآگاهي و انديشه C٣ احترام به افراد و حقوق بشر متقابل A٤ توسعه پايدار B٤ ارتباطات C٤ تنوع و گوناگوني ارزشي A٥ صلح و تعارض B٥ همکاري و حل تعارضات C٥ نگراني نسبت به محيط زيست A٦ حقوق بشر B٦ توانايي مديريت پيچيدگي و C٦ مسئوليت پذيري اجتماعي و تعهد به فقدان قطعيت مشارکت A٧ قدرت و حکومت B٧ آگاهي و عمل تأملي C٧ اعتقاد به توانايي مردم براي ايجاد تغير 1.