خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ساختار سازمانی و هم سویی استراتژیک بر موفقیت توسعه محصول جدید صورت گرفته است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر روش گردآوری دادهها، میدانی و مبتنی بر مطالعه کتابخانهای و از نظر نحوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری تحقیق، به تعداد 450 نفر کارکنان زرین برگ پرشیا میباشند. تعداد نمونهی آماری طبق جدول مورگان 207 نفر برآورد و به روش تصادفی طبقهای انجام شده است. برای گردآوری اطلاعات و داده های مورد نیاز این تحقیق از پرسشنامه توسعه محصول جدید مو و همکارانش (2007) که دارای 21 گویه بسته به پاسخ براساس طیف پنج درجه ای لیکرات و پرسشنامه استاندارد ساختار سازمانی رابینز (سال 1989)، پرسشنامه همسویی استراتژیک باروا و همکاران (2004) که دارای 4 گویه میباشد استفاده شده است. در بخش تجزیهوتحلیل اطلاعات، دادههایی که از اجرای پرسشنامهها بدست آمد، با استفاده از نرمافزار SPSS و pls در دو بخش توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش توصیفی عملیات مربوط به اطلاعات جمعیت شناختی افراد نمونه آماری با استفاده از فرامین نرمافزار SPSS صورت پذیرفت. نتایج یافتههای تحقیق نشان داد بین مولفههای ساختار سازمانی (پیچیدگی، رسمیت و عدم تمرکز) و همسویی استراتژیک (استراتژی مبتنی بر فناوری، استراتژی مبتنی بر بازار) بر موفقیت توسعه محصول جدید اثر مثبت و معناداری وجود دارد
ملخص الجهاز:
براي گردآوري اطلاعات و داده هاي مورد نياز اين تحقيق از پرسشنامه توسعه محصول جديد مو و همکارانش (٢٠٠٧) که داراي ٢١ گويه بسته به پاسخ براساس طيف پنج درجه اي ليکرات و پرسشنامه استاندارد ساختار سازماني رابينز (سال ١٩٨٩)، پرسشنامه همسويي استراتژيک باروا و همکاران (٢٠٠٤) که داراي ٤ گويه ميباشد استفاده شده است .
نتايج يافته هاي تحقيق نشان داد بين مؤلفه هاي ساختار سازماني (پيچيدگي، رسميت و عدم تمرکز) و همسويي استراتژيک (استراتژي مبتني بر فناوري، استراتژي مبتني بر بازار) بر موفقيت توسعه محصول جديد اثر مثبت و معناداري وجود دارد.
Boyd and Fulk 116 مطابق برخي پژوهش ها همسويي استراتژي با ساختار سازماني باعث اثربخشي بيشتر در سازمان ميشود بنابراين پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به اين سوال است که ساختار سازماني و همسويي استراتژيک چه تاثيري بر موفقيت و توسعه محصول جديد دارد؟ پيشينه هاي تحقيق پيشينه داخلي محمدي (١٤٠٠) در مقاله اي به بررسي ارتباط بين ساختار سازماني و همسويي استراتژيک بر موفقيت محصول جديد (مورد مطالعه : مديران شرکت هاي دانش بنيان جنوب کشور) پرداخته است .
يافته هاي تحقيق جدول ١: شاخص هاي توصيف داده ها (به تصویر صفحه رجوع شود) 120 شکل ١: مدل مفهومي پژوهش در حالت تخمين ضرايب استاندارد فرضيه اصلي پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به ضريب استاندارد ميتوان گفت که ساختار سازماني و همسويي استراتژيک بر موفقيت توسعه محصول جديد تاثير دارد و با توجه به شکل ١، معناداري فرضيه اصلي در سطح اطمينان ٩٩ درصد تاييد ميشود.