خلاصة:
هدف اصلی این تحقیق تبیین مدل رفتار کارآفرینانه دانشگاهی با رویکرد سیستمی بود. پژوهش
حاضر به لحاظ رویکرد کیفی و از حیث روش بنیادی بوده و جامعه آماری موردمطالعه شامل کلیه
اعضای هیئتعلمی و دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1399 بودند که 15 نفر از آنها با
استفاده از نمونهگیری گلوله برفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبههای
نیمه ساختاریافته بوده و بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد.
نتایج پژوهش نشان میدهد که حاصل مصاحبههای انجامشده و کدگذاری آنها، استخراج 7 مقوله
اصلی، 29 مقوله فرعی و 110 مفهوم است که در قالب درون داد) رفتار کارآفرینانه (، فرآیند) ویژگی
کارآفرینان، فرهنگ و سبک رهبری (و برون داد) نتایج و دستاوردها (سیستم کارآفرینی دانشگاهی،
طبقهبندی شدند. ازاینرو استفاده از رویکرد سیستمی در دانشگاهها ضمن تقویت تعاملات صنعت
و دانشگاه، به ایجاد شرکتهای خوشهای، ثبت اختراعات و ابداعات دانشگاهی کمک کرده و میزان
انتشارات و مقالات دانشگاهی موردنیاز برای صنعت را افزایش خواهد داد.
The crisis of unemployment as a scourge severely affects all economic, cultural and social aspects of a society and sometimes has irreversible effects, now day, Researchers and government regard entrepreneurship as a solution to unemployment problems. The universities can play an important role in creating new knowledge and entering these competitions and in developing entrepreneurship, especially among the educated people. Therefore, according to the role and importance of entrepreneurship in universities, this study introduces the model of University Entrepreneurial with a systematic approach.This qualitative research uses a content analysis in order to identify patterned meanings across our dataset. To extract the dimensions and components of the University Entrepreneurial system, 15 people were selected using snowball sampling. The ideal criteria of the University Entrepreneurial system are divided into 7 main themes, 29 subsidiary themes, and 110 concepts. The results showed that a University Entrepreneurial system consists of 3 characteristics: input, process and output applying systematic approach in universities, while enhancing industry-university interactions, it will help to create cluster companies, patents, and academic innovations and will increase the number of academic publications and articles.