خلاصة:
از رایجترین رویکردها در حوزه مدیریت پروژه، رویکرد شایستگی محور است. این رویکرد برخلاف رویکردهای فرآیند محور، بصورت ویژه بر نقش «فرد» متمرکز است. تفاوت شرایط حاکم بر کشور بهویژه در مقطع فعلی، نسبت به شرایط پایداری که مبنای تدوین استانداردها و مدلهای بینالمللی بوده، اصلیترین ضرورت تدوین شایستگیها در سطح ملّی است. در این پژوهش تلاش شد با روش دادهبنیاد، مبانی نظری توسعه مدل شایستگیهای مدیران پروژه در صنعت ساخت ایران مورد کاوش قرار گیرد. با انجام 27 مصاحبه به روشSTAR سعی شد شایستگیهای مؤثر بر موفقیت پروژه شناسایی شود. 551 کد شناسایی و ضمن تحلیل در نرم افزار Atlas ti. با کدگذاریهای باز، محوری و گزینشی، نهایتاً تدوین شرایط علّی، عوامل بستر، راهبرد و پیامدها صورت گرفت. از لحاظ شرایط علّی، تأثیر زیاد عوامل کلان محیطی و شرایط خاص کشور بر نحوه مدیریت پروژهها به وضوح قابل درک است. در نتیجه شاهد شکلگیری محیطی سراسر تغییر، تعریف پروژههایی غیر اصولی، پیچیدگی و پیشبینی ناپذیرشدن رفتارها و قوانینی فرد محور هستیم. در چنین بستری، رنگپذیری شایستگیهای رفتاری از محیط، اهمیت بیشتر شایستگیهای رفتاری و محیطی نسبت به تکنیکال و البته تغییر پارادایم شایستگیهای تکنیکال بهعنوان راهبردها مطرح میشود. پیامد این راهبردها ضرورت کنار گذاشتن ساختارهای معمول و توجه به شایستگیهایی همچون کلان نگری، توان اقناع مدیران ارشد، عارضهیابی مستمر، مدیریت در لحظه، خلاقیت و توان بالای حل مسأله و نیز آمادگی ذهنی، انعطافپذیری، جدیت و تعهد کاری و البته نتیجه محوری است.
Competency-oriented approach is specially focused on the role of “individuals”. The difference between the status-quo of the country, compared to the stable condition on which basis the international standards and models have been developed is the main reason justifying the necessity of developing a model of competencies at a national level. Accordingly, this research presents an attempt to use the grounded theory to explore the theoretical foundations of the development of competency models for project managers in the Iranian construction industry. For this purpose, 32 interviews were performed based on the STAR method to identify the competencies affecting the project success. Based on the results, a total of 551 codes were extracted and analyzed in ATLAS.ti software. Upon open, axial, and selective coding of the results, we ended up identifying the causal conditions, underlying factors, effective strategies, and consequences. Regarding the causal conditions, the prominent impact of the major contextual factors and the special conditions under which the country is being governed on the project management are pretty evident. In response to these conditions, we see an ever-changing context where projects are being defined in a nonprincipled fashion, behaviors are becoming more and more complicated and unpredictable, and the laws and regulations are becoming more and more individual-oriented. On such a foundation, the influence of the context on the behavioral competencies emphasizes the greater importance of the behavioral and contextual competencies over technical ones, highlighting the paradigm change from the technical competencies to individual ones as a strategy.
ملخص الجهاز:
در چنـين محيط هاي متغيري ، قابليت پيش بيني و نظم پذيري در قالب سيسـتم هـا و فرآينـدهاي صـلب توصـيه شده در استانداردهاي جهاني دشوارتر شده است ؛ امـا نکتـه مهـم و اميـدوارکننـده ايـن اسـت کـه استفاده از مديران شايسته به عنوان افرادي کارآمد، باعث اعتلاي کليه ابعـاد منـابع انسـاني و امکـان مديريت مؤثرتر پروژه ها شده است ؛ بنابراين برشمردن شايستگي هاي مورد نياز متناسـب بـا شـرايط سازماني و الزامات بومي و طراحي مدل شايستگي براي مديران مذکور يک ضرورت است (حـاج کريمي و همکاران ، ٢٥:١٣٩٠).
1. Mac Donald ١٥٦ سال چهاردهم | شماره چهل و هفتم | بهار ١٤٠١ فعاليت هاي انجام شده در زمينه توسعه رويکرد نظام مبتني بر شايستگي در حوزه منابع انساني و تأثيري که اين فعاليت ها بر کارکردهاي مختلف مديريت منابع انساني در دهه هاي اخير از خـود بـر جاي گذشته اند، باعث شده است که اين امر به عنوان يکي از اهداف و مقاصد راهبردي در حـوزه مديريت منابع انساني سازمان ها و مؤسسات کشورهاي توسعه يافته و برخي از کشـورهاي در حـال توسعه به حساب آيد و سازمان ها به تدريج بر ضرورت و اهميت شناسايي شايستگي هاي موردنيـاز منابع انساني و تدوين هدفمند و سريع الگوهاي شايسـتگي از خـود توجـه نشـان دهنـد (رضـايت و همکاران ، ٥٠:١٣٩٠).
The Chartered Institute Of Personnel And Development نشريات علمي دانشگاه جامع امام حسين (عليه السلام ) ١٥٩ سطح بالايي از عملکرد نائل شوند تعريف مي شود در حالي که competence به استانداردهايي از سيستم اشاره دارد که توسط عملکرد و خروجي ها نشان داده مي شود (CIPD، ١٢:٢٠٠٤).