خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف استخراج مبانی و اهداف برنامه درسی آموزش مهارتهای تفکر خلاق و انتقادی انجام شد. جهت انجام این پژوهش از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای کیفی بهره گرفته شد. مشارکت کنندگان شامل 12 نفر از صاحب نظران و متخصصان علوم تربیتی و روانشناسی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. برای تحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی استفاده شد. ابتدا مبانی برنامه درسی آموزش مهارتهای تفکر به سه بخش مبانی فلسفی و ارزشی، مبانی روانشناختی و مبانی جامعه شناختی تقسیم گردید که در هر سه بخش مقولههای اصلی با توجه به نظر صاحب نظران استخراج گردید. در بخش مبانی فلسفی و ارزشی مقولههای اصلی تاکید بر تربیت رسمی و عمومی، تاکید بر ارزشهای تفکر و تاکید بر شایستگیهای تفکر بودند. مقولههای اصلی برای مبانی روانشناختی، تاکید بر بعد خردورزی، کاربست بعد عاطفی، اجتماعی و توجه به مشارکت و همکاری بودند. در نهایت مقولههای اصلی انتخاب شده برای مبانی جامعه شناختی عبارت بود از کل نگری، نقد اجتماعی و خود انتقادی. برای اهداف مناسب آموزش تفکر خلاق و انتقادی بر اساس نظر صاحب نظران دو مقوله اصلی مهارتهای درون فردی و مهارتهای برون فردی انتخاب شد. در مقوله مهارتهای درون فردی اصولی مانند مهارتهای تکنیکی، مهارتهای حل مساله و مهارتهای اخلاقی و در مقوله مهارتهای برون فردی اصول کفایتهای هیجانی، کفایتهای شناختی و کفایتهای اجتماعی استخراج گردید.
The present study was conducted with the aim of extracting the basics and objectives of creative and critical thinking skills training curriculum. this research, a qualitative approach and a qualitative content analysis method were used. The statistical sample consisted of 12 experts and specialists in educational sciences and psychology who were selected by targeted sampling method. The instrument used was a semi-structured interview. Analytical quality content analysis was used to analyze qualitative data. First, the basics of the thinking skills training curriculum were divided into three sections: philosophical and value principles, psychological foundations, and sociological foundations. In all three sections, the main categories were extracted according to the opinion of experts. In the section on philosophical and value principles, the main categories were the emphasis on formal and public education, the emphasis on the values of thinking, and the emphasis on the merits of thinking. The main categories for psychological foundations were the emphasis on the dimension of rationality, the application of the emotional, social dimension, and attention to participation and collaboration. Ultimately, the main categories chosen for sociological foundations were holistic, social, and self-critical criticism. For the appropriate purposes of teaching creative and critical thinking, based on the opinions of experts, the two main categories of intrapersonal skills and extrapersonal skills were selected. In the category of intrapersonal skills, principles such as technical skills, problem-solving skills and ethical skills, and in the category of extra-individual skills, the principles of emotional adequacy, cognitive adequacy and social adequacy were extracted.