خلاصة:
نیازسنجی مطالعهای است که طی آن اطلاعاتی برای برآورد نیازهای یک گروه، جامعۀ یا سازمان جمعآوری میشود و نیازسنجی آموزشی میتواند به برنامهریزی درسی، شناسایی مشکلات افراد، اندازهگیری یادگیری فراگیران، پاسخگو کردن، بهبود فعالیتها یا ارائه بازخورد به افراد و مداخلة آموزشی کمک کند. در این تحقیق با استفاده از برخی تکنیکهای عمده نیازسنجی یعنی تکنیک دلفای، مصاحبه چهره به چهره و بارش مغزی و انتخاب نمونههایی از جامعۀ آموزشیاران، کارشناسان و نوسوادان تلاش شد تا تنوع نیازهای آموزشی نوسوادان در ابعاد فرهنگی و اجتماعی مشخص شود. در مجموع 46 نیاز فرهنگی و 54 نیاز اجتماعی توسط گروههای مختلفی مطرح شد. تحلیل اولویتبندی آموزشیاران، کارشناسان و سوادآموزان از نیازهای فرهنگی و اجتماعی نشان داد که بین نظر این سه گروه تفاوت معنیداری وجود دارد.
Needs assessment is a study through which the data for estimating the needs of a group, a society or an organization would be collected and educational needs assessment could help the programming, recognition the individual difficulties, evaluation the learning of students, to responsive, improvement the activities, giving feedback to the people and educational interfering. In this research, some of the important techniques includes, Delphi Technique, face to face interview and Brain Storming and selecting people from teachers, experts and beginners in literacy society were applied to detect the priorities of educational needs of beginner women in literacy from cultural and social dimensions. In sum, 46 cultural and 54 social needs were offered by deferent groups. Analyzing the priorities of teachers, experts and beginners in literacy showed that there are significant differences of cultural and social dimensions between these three groups.