خلاصة:
منابع انسانی نیازهای سازمان را در طی یک دورة طولانی برآورده میکنند و جانش ین پرور ی فرایند ی
برای آماده سازی و نوسازی این منابع است. این پژوهش فرایند استقرار نظام جانشین پروری مدیریت در
دانشگاه را با استفاده از طرح نظام دار نظریۀ داده بنیاد کاوش کرده است. بد ین منظور از 17 نفر از
سیاستگذاران در عرصۀ آموزش عالی، مدیران فعلی و سابق دانشگاه در سطوح مختلف علمی و
اجرایی، صاحبان اثر در موضوع مذکور، متخصصان در حوزة منابع انسانی و اعضای هیئت علمی مطلع
در زمینۀ تحقیق مصاحبه به عمل آمد و دادهها از مصاحبهها استخراج شد. نتایج تحلیل دادهها طی سه
مرحله، کدگذاری باز، محوری و انتخابی حاکی از دوازده مقوله کلی بود که در قالب مدل پارادایمی
شامل: شرایط علّی (گفتمان سازی، بینشمندی علمی، بلوغ و نظام پاسخگویی)؛ مقول ۀ کانونی
(شایسته گرایی)؛ راهبردهای استقرار (توانمندسازی و مدیریت استعداد)، زمینه (جو و مح یط حما یتی،
مشارکت ذینفعان و ثبات)؛ شرایط مداخلهگر (استقلال دانشگاهی) و پیامدها (توانمندساز ی)، فرایند
استقرار نظام جانشین پروری مدیریت در دانشگاه و روابط بین ابعاد مختلف آن را منعکس میکنند.
ملخص الجهاز:
در خصوص فرهنگ سازی برای مدیران که جایگاه مدیریتی که در آن قرار گرفته انـد دائمی و ابدی نیست تعداد زیادی از مصاحبه شوندگان نکاتی را مطرح ساختند که بـرای نمونه سخنان یکی از ایشان طی عبارت های ذیل عنوان می شود: «به اسـتنباط مـن در بحـث جانشـین پـروری اولاً اعتقـاد و بـاور داشـته باشـیم کـه مدیریت ها دوره ای و مقطعی هسـتند و دائـم نیسـتند و آن را بـه عنـوان یـک واقعیـت بپذیریم و عمر یک مدیر هر چند طولانی باشد بالاخره بایـد جـایگزینی بـرای افکـار و ایدٔە نو صورت پذیرد؛ بنابراین ، اگر قائل به این مسئله باشیم که مدیریت ها دائم نیسـتند بحث جانشین پروری معنی پیدا می کند» ب ) بینش مندی علمی : سه مقوله ای که مقوله کلی بینشمندی علمی را پوشش می دهنـد عبارت اند از: شناخت علم ،روانسازی الگوهای ذهنی و عینی گرایی (تخصص گرایی ).
A Multi-Site Case Study of Informal Leadership Succession Planning in Three Higher Education Institutions, Dissertation Submitted to the Faculty of the graduate studies in partial fulfillment of the requirements of the degree of doctor of education, Calgary, Alberta Diane Osterhaus Neefe(2009).
Succession Planning in a Two-Year Technical College System Roles a Dissertation Submitted to the Faculty of the graduate school of the University of Minnesota, in partial fulfillment of the requirements of the degree of doctor of education Fulmer, R.
Succession Planning for Key Administrators At IVY-PLUS University , A Dissertation Presented in Partial Fulfillment Of the Requirements for the Degree Doctor of Education in University of Pennsylvania Kesler, G.