خلاصة:
گردشگری عاملی مؤثر در انتقال فرهنگی بهشمار میرود که برای توسعة آن، بهکارگیری شیوههای تبلیغاتی در رسانههای نوین بصری ابزاری مناسب است. در این مقاله، محققان با هدف تبیین نقش تبلیغاتِ انجامشده درخصوص گردشگری باغهای قاجاری شیراز، در پی دستیابی به سؤالات تحقیق، مبنی بر چیستی مؤلفههای مؤثر در تبلیغات، اولویتبندی رسانههای نوین بصری و ارائة راهکارهای مناسب تبلیغاتی بودهاند. بهمنظور انجام این مقاله در قسمت مبانی نظری براساس مطالعات آثار مکتوب و مقالات انجام شده، بخش اعظم اطلاعات از طریق تحقیقات میدانی با مراجعة مستقیم و توزیع پرسشنامه و مصاحبه بهدست آمدهاند. نمونة آماری این مقاله را 384 نفر از گردشگران داخلی باغها برای پاسخ به پرسشنامه، 7 نفر کارشناس برای مصاحبه و30 نفر از کارشناسان نیز برای پاسخ به پرسشنامه تشکیل میدهند. گفتنی است این تحقیق در سال 1398 انجام شده است. یافتهها نشان میدهند که از جمله مؤثرترین مؤلفههای اثربخش تبلیغات باغها، میزان مقدوربودن استفاده از رسانهها و میزان فراهمشدن تعامل گردشگران با رسانهها هستند که اهمیت بیشتر و نقش مؤثرتری دارند. رسانههای نوین بهترتیب اولویت، عبارتاند از اینستاگرام، تلویزیون، وبسایتها، نماد مکان، گرافیک محیطی، تلگرام، آپارات، یوتیوب، توئیتر و فیسبوک. از جمله مهمترین و مناسبترین راهکارها نیز قوتبخشیدن شناخت سلایق مردم، استفاده از گروههای متخصص طراحی گرافیک، فراهمکردن تبلیغات تعاملی، تشکیل کمپینهای تبلیغاتی، اجرای موسیقی زنده و استفاده از نورپردازی سهبعدی است که بهترتیب، اهمیت و نقش مؤثرتری دارند
the development of which, the use of advertising methods in modern visual media is a suitable tool. In this article, with the aim of explaining the role of advertising on tourism in Qajar gardens of Shiraz, researchers have sought to obtain research questions on what are the effective components in advertising, prioritizing new visual media and providing appropriate advertising solutions. In order to do this article in the theoretical foundations section based on the study of written works and articles, most of the information has been obtained through field research with direct reference and distribution of questionnaires and interviews. The statistical sample of this article consists of 384 domestic tourists from the gardens to answer the questionnaire, 7 experts for the interview and 30 experts to answer the questionnaire. It is worth mentioning that this research was conducted in 2019. Findings show that among the most effective components of garden advertising are the extent to which media can be used and the extent to which tourists interact with the media are provided, which are more important and play a more effective role. New media, in order of priority are Instagram, TV, websites, location symbols, environmental graphics, Telegram, Apparatus, YouTube, Twitter and Facebook. Among the most important and appropriate solutions are strengthening the knowledge of people's tastes, using graphic design expert groups, providing interactive advertisements, forming advertising campaigns, performing live music and using three-dimensional lighting, which are more important, respectively