خلاصة:
هدف: هیجانات تحصیلی و فرآیندهای خودتنظیمی در حوزه یادگیری تحتالشعاع مهارتهای هوشی بهویژه هوش هیجانی و عاطفی قرار دارد و این تاثیرات در دانشآموزان اهمالکار از اهمیت ویژهای برخوردار است. به همین جهت هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای هوش هیجانی بر اشتیاق، فرسودگی و خودتنظیمی تحصیلی دانشآموزان اهمالکار است.
روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر پایه سوم متوسطه در سال تحصیلی 1399-1398 شهرستان شبستر بودند. تعداد 30 نفر دانشآموز اهمالکار با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش 9 جلسه، مهارتهای هوش هیجانی را دریافت کردند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای اشتیاق تحصیلی (فردریگز، بلومنفیلد و پاریس، 2004)، فرسودگی تحصیلی (برسو، 1997) و خودتنظیمی تحصیلی (بوفارد، وزیو و لاروشه، 1995) بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس با نرمافزار SPSS22 استفاده شد.
یافتهها: آموزش مهارتهای هوش هیجانی بر کاهش فرسودگی تحصیلی با اندازه اثر 18/0 (در سطح 05/0p<)، بر افزایش اشتیاق تحصیلی با اندازۀ اثر 22/0 (در سطح 05/0p<) و بر خودتنظیمی تحصیلی دانشآموزان با اندازه اثر 23/0 (در سطح 05/0p<) اثربخش و معنادار بود.
نتیجهگیری: فرسودگی، اشتیاق و خودتنظیمی تحصیلی دانشآموزان با بهکارگیری مداخلات آموزشی بهویژه توانمندسازی مهارتهای هیجانی قابلتغییر بوده و این مداخلات در عرصههای تحصیلی میتواند زمینهساز بهزیستی روانشناختی دانشآموزان باشد.
Objective: Academic emotions and self-regulatory processes in the field of learning are overshadowed by intelligence skills, especially emotional intelligence, and these effects are particularly important in procrastinating students. Therefore, the aim of this study was to determine the effectiveness of emotional intelligence skills training on the academic engagement, burnout and academic self-regulation of procrastinating students. Method: The research method is quasi-experimental with pre-test-post-test design with control group. The statistical population of all third grade male students in the academic year 1399-1398 was Shabestar city. The statistical sample consisted of 30 procrastinating students who was selected as a sample using the available sampling method, were randomly divided into experimental, and control groups. The experimental group received emotional intelligence skills for 9 sessions. Data were collected using questionnaires of academic motivation (Fredericks, Bloomfield and Paris, 2004), academic burnout (Bresso, 1997) and academic self-regulation (Beaufard, Vesio and Laroche, 1995). Data analysis were performed using analysis of covariance with SPSS-22. Results: emotional intelligence skills education on decreasing of Academic burnout with the amount of effect 0/18(p>0/05 in level) on increasing of academic engagement with the amount of effect 0/22(p>0/05 in level) and Academic self-regulation with the amount of effect 0/23(p>0/05 in level) were significant and effective. Conclusion: The students' deprecation, engagement and self-regulation were changeable by using academic interventions especially emotional Intelligence empowerment. These interventions in educational stages can be the base for psychological well-being in students.
ملخص الجهاز:
اثربخشي آموزش مهارت هاي هوش هيجاني بر اشتياق ، فرسودگي و خودتنظيمي تحصيلي در دانش آموزان اهمال کار * The Effectiveness of Emotional Intelligence Skills Training on Academic Enthusiasm, Burnout and Self-Regulation in Prodigal Students بهمن صبا١، عذرا غفاري نوران ٢*، تورج هاشمي نصرت آباد٣، وکيل نظري 4 دريافت مقاله : ١٣٩٩/٠٨/٣٠ بازنگري مقاله : ١٣٩٩/١٠/٠١ پذيرش مقاله : ١٤٠٠/٠٢/١٩ انتشار مقاله : ١٤٠١/٣/٣١ چکيده هدف : هيجانات تحصيلي و فرآيندهاي خودتنظيمي در حوزه يادگيري تحت الشعاع مهارت هاي هوشي به ويژه هوش هيجاني و عاطفي قرار دارد و اين تأثيرات در دانش آموزان اهمال کار از اهميت ويژه اي برخوردار است .
Cheng, Zhao, Wang, Sun 5.
Zhang, Dong, Fang, Chai, Mei, Fan 7.
Zhang, Dong, Fang, Chai, Mei, Fan 7.
بحث و نتيجه گيري هدف اين پژوهش تعيين اثربخشي آموزش مهارت هاي هوش هيجاني بر اشتياق ، فرسودگي و خودتنظيمي تحصيلي دانش آموزان اهمال کار بود.
از سويي نتايج تحليل داده ها نشان داد که آموزش مهارت هاي هوش هيجاني بر کاهش فرسودگي تحصيلي دانش آموزان اهمال کار اثربخش است .
The Relationship between Academic Procrastination and Students' Personality Traits, The First National Conference on Sustainable Development in Iranian Educational Sciences and Psychology, Tehran, https://civilica.
The Relationship between Moral Intelligence and Student Burnout of Islamic Azad University, Marvdasht Branch, 4th National Conference on Sustainable Development in Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Studies, Tehran, https://civilica.
Effectiveness of Emotion Regulation Training in decreasing educational burnout and academic procrastination among students with Specific Learning Disorder (SLD).