خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش بسته مداخلهای سبک زندگی بر زورگویی و تکانشگری دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر شیراز بود. در این راستا، از روش آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر در حال تحصیل در هنرستانهای شهر شیراز بودند که بهصورت تصادفی ناحیه دو شهر شیراز انتخاب شد و 30 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. ابتدا اعضای هر دو گروه با بهکارگیری مقیاس تکانشگری (باس و پری، 1992) و مقیاس زورگویی (اولوئوس، 1996) مورد آزمون قرار گرفتند (پیشآزمون). سپس، گروه آزمایشی به مدت هشت جلسه تحت آموزش بسته مداخلهای سبک زندگی قرار گرفتند درحالیکه گروه گواه آموزشی دریافت ننمود. پس از اتمام جلسات گروهی، از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان داد که پس از انجام مداخله، متغیر تکانشگری کلی و مؤلفههای آن (تکانشگری بدنی، تکانشگری کلامی، خشم و خصومت) و همچنین زورگویی و مؤلفههای آن (بهخصوص شیوع زورگویی) در آزمودنیهای گروه آزمایشی به نسبت گروه گواه کاهش معناداری داشته است؛ بر این اساس، میتوان گفت آموزش بسته مداخلهای سبک زندگی بر کاهش تکانشگری و زورگویی نوجوانان مؤثر بوده و بنابراین، توصیه میشود که آموزش بسته مداخلهای سبک زندگی بهعنوان بخشی از برنامه آموزشی مدارس در نظر گرفته شود.
The aim of the present study was to determine the effectiveness of a lifestyle intervention intervention package on bullying and impulsivity in secondary school male students in Shiraz. In this regard, experimental method with pre-test and post-test design was used. The statistical population of the study consisted of all male students studying in Shiraz high schools in the city of Shiraz randomly selected and 30 of them were selected by convenience sampling method and randomly divided into two groups. The experimental and control groups (each group 15) were included.First, members of both groups were tested using impulsivity scale (Bass & Perry, 1992) and bullying scale (Oliveus, 1996) (pretest). Then, the experimental group received eight sessions of lifestyle intervention training while the control group did not receive any training. At the end of group sessions, posttest was taken from both groups.Findings showed that after intervention, the overall impulsivity variable and its components (physical impulsivity, verbal impulsivity, anger and hostility) as well as bullying and its components (especially bullying prevalence) were significantly reduced in the experimental group compared to the control group. Based on this, it can be said that lifestyle intervention package training is effective in reducing impulsivity and bullying in adolescents and therefore, it is recommended that lifestyle intervention package training be considered as part of the school curriculum.
ملخص الجهاز:
يافته هاي پژوهش نشان داد که پس از انجام مداخله ، متغير تکانش گري کلي و مؤلفه هاي آن (تکانش گري بدني، تکانش گري کلامي، خشم و خصومت ) و همچنين زورگويي و مؤلفه هاي آن (به خصوص شيوع زورگويي) در آزمودنيهاي گروه آزمايشي به نسبت گروه گواه کاهش معناداري داشته است ؛ بر اين اساس ، مي توان گفت آموزش بسته مداخله اي سبک زندگي بر کاهش تکانش گري و زورگويي دانش آموزان مؤثر بوده و بنابراين ، توصيه ميشود که آموزش بسته مداخله اي سبک زندگي به عنوان بخشي از برنامه آموزشي مدارس در نظر گرفته شود.
1. Ferris, Ming, Lim, Yuanyi, & Fatimah 2.
در تنها مطالعه موجود، صفري (١٣٩٣) تأثير بکارگيري آموزش بسته مداخله اي سبک زندگي توسط معلمان را بر کنترل رفتار زورگويي دانش آموزان پايه پنجم و ششم مدارس ابتدايي شهرستان ميناب مورد بررسي قرار داده و نشان داده است که اين برنامه به عنوان روش آموزشي مؤثر و مکمل براي کاهش زورگويي در کودکان زورگو قابليت استفاده دارد.
در اين راستا، فرضيه هاي زير مورد آزمون قرار گرفت : الف ) آموزش بسته مداخله اي سبک زندگي باعث کاهش تکانش گري دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه ميشود.
Shahriarfar برنامه مداخله : بسته آموزشي مهارت هاي سبک زندگي با بهره گيري از يادگيري اجتماعي و براي نوجوانان توسط پژوهشگر تهيه شده است و به دنبال آن است که با آموزش راهبردهاي اساسي جهت آشنايي با مفاهيم ، کاربرد و اصول تفکر خلاق و تفکر نقادانه ، به دانش آموزان در اين دوره کمک نمايد.