خلاصة:
بسیاری شرکتها یکی از استراتژیهای اساسی بازاریابی خود را جذب مشتری اتخاذ میکنند و به دنبال جلب توجه و نظر مشتریان خود هستند. یکی از راههای تحقق این هدف ایجاد تمایز از طریق برند است و به همین دلیل اهمیت برند و تاثیر آن در فروش موسسات، به طور فزایندهای در حال گسترش است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی از نظر داده، کمی و از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری در این پژوهش مشتریان پوشاک جین وست در شهر اصفهان میباشند. دادهها با ابزار پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن تاییدشده (آلفای کرونباخ 81/0)، جمع آوری گردید. پژوهش حاضر از روش کمی و با استفاده از توزیع پرسشنامه در بین تعداد 382 نفر از مشتریان پوشاک جین وست انجام شده و تجزیه وتحلیل دادهها با استفاده از روش حداقل مربعات جزیی مدل معادلات ساختاری PLS-SEM صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد که شخصیت برند و اعتماد برند بر عشق به برند، تاثیر مستقیم و مثبت دارد. عشق به برند هم بر وفاداری مشتری به برند و تبلیغ دهان به دهان مشتری تاثیر مستقیم و مثبت دارد؛ بنابراین به مدیران بازاریابی توصیه میشود با تقویت عوامل موثر بر عشق به برند، ضمن ایجاد و تقویت آن به افزایش وفاداری به برند و تبلیغ دهان به دهان مشتریان توجه ویژه نمایند.
Many companies adopt one of their basic marketing strategies to attract customers and seek to attract the attention and opinion of their customers. One way to achieve this goal is to differentiate through the brand, and for this reason, the importance of the brand and its impact on the sales of institutions is increasingly expanding. This research is applied in terms of purpose, quantitative in terms of data and descriptive-survey in terms of methodology. The statistical population in this study is the customers of Jean West clothing in Isfahan. Data were collected using a researcher-made questionnaire whose validity and reliability were confirmed (Cronbach's alpha 0.81). The present study was conducted using a quantitative method using a questionnaire distributed among 382 Jean West clothing customers and the data were analyzed using the partial least squares method of the PLS-SEM structural equation model. The results showed that brand personality and brand trust have a direct and positive effect on brand love. Brand love also has a direct and positive effect on customer loyalty to the brand and word of mouth. Therefore, marketing managers are advised to pay special attention to increasing brand loyalty and word-of-mouth advertising by strengthening the factors affecting brand love, while creating and strengthening it.
ملخص الجهاز:
يافته هاي مطالعه انصاري و همکاران (١٣٩٦) نيز نشان ميدهد اعتماد به برند با دلبستگي به برند، تعهد به برند، رضايت ، وفاداري و خريد (استفاده ) مشتري رابطه مستقيم دارد بر اين اساس فرضيه دوم پژوهش به شکل زير، مطرح گرديد: فرضيه ٢: اعتماد برند بر عشق به برند مشتريان پوشاک جين وست تأثير مثبت و معناداري دارد.
راغه اسماعيل و اسپينلي (٢٠١٢)، در مطالعه خودشان تأثير شخصيت و عشق به برند را در ايجاد تبليغات مثبت دهان به دهان در بين مصرف کنندگان جوان مارک هاي تجاري پوشاک مد شده مورد تأييد قرار دادند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتيجه گيري و پيشنهادها اين پژوهش در زمينه عشق به برند در صنعت پوشاک و با هدف بررسي تأثير شخصيت و اعتماد برند بر عشق به برند و رابطه آن در وفاداري به برند و تبليغ دهان به دهان مشتريان پوشاک جين وست شهر اصفهان انجام گرفته است .
(2012) "Effects of brand love, personality and image on word of mouth: The case of fashion brands among young consumers", Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, Vol. 16.
Brand love also has a direct and positive effect on customer loyalty to the brand and word of mouth.
Therefore, marketing managers are advised to pay special attention to increasing brand loyalty and word-of-mouth advertising by strengthening the factors affecting brand love, while creating and strengthening it.
Keywords Brand personality, brand trust, brand love, brand loyalty, word of mouth.