خلاصة:
آموزش و پرورش از ارکان اساسی رشد و توسعه ی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هر کشور به شمار میرود و موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بیانگر نظام آموزشی کارآمد و موفقی است که توسعه ی پایدار از نتایج حتمی چنین نظامی خواهد بود. بنابراین در این تحقیق به بررسی و اولویت بندی عوامل بازدارنده ی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه از دیدگاه معلمان پرداخته میشود. جامعه آماری شامل ٣٤٩ معلم مقطع متوسطه شهرستان چابهار میباشد که ١٩٤ نفر از این افراد به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پایایی پرسشنامه ها از طریق آلفای کرنباخ مورد تائید قرار گرفت ، همچنین پرسشنامه ها با روایی محتوایی تهیه شدند. داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار Spss و آزمون های
t و فریدمن مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که اولا تمامی عوامل سه گانه (عوامل فردی، عوامل آموزشگاهی و عوامل خانوادگی) بر عدم پیشرفت دانش آموزان تاثیر معناداری داشتند، ثانیا با توجه به نظرات پاسخ دهندگان عوامل سه گانه دارای اهمیت یکسان نمیباشد و عوامل آموزشگاهی در بالاترین اولویت قرار دارند.
ملخص الجهاز:
(2007 با توجه به تحقيقات ذکر شده و ادبيات تحقيق بهترين مدلي را که در اين راستا ميتوان اتخاذ کرد در بردارنده ي در سه عامل فردي، خانوادگي و آموزشگاهي، ميباشد که اين سه بعد و مولفه هاي آنها در جدول زير آمده است : جدول ١- بازدارنده هاي پيشرفت تحصيلي (رجوع شود به تصویر صفحه) ٢ خودکارآمدي باغاني و دهقاني نيشابوري (١٣٩٠)، بهرامي و عباسيان فرد (١٣٨٩)، ملک مکان (١٣٨٧) ٣ عزت نفس ارجمندسياهپوش و همکاران (١٣٩٠)، صادقي موحد و همکاران (١٣٩٢)، ملک مکان (١٣٨٧)، سلمليان و کاظم نژآدليلي (١٣٩٣) ٤ افسردگي صادقي موحد و همکاران (١٣٩٢)، ٥ علاقه به رشته ارجمندسياهپوش و همکاران (١٣٩٠) ٦ مسئوليت پذيري طباطبائي و همکاران (١٣٩١) ٧ وجود سبک هويتي اجتناب /سردرگمي طباطبائي و همکاران (١٣٩١) ٨ هوش هيجاني حاتمي و همکاران (١٣٩١)، حسن طهراني و همکاران (١٣٩١) ٩ يادگيري خودتنظيمي حاتمي و همکاران (١٣٩١) ١٠ خودپنداره تحصيلي حاتمي و همکاران (١٣٩١)، ملک مکان (١٣٨٧) ١١ هوش اميرمظاهري (١٣٩٢)، صادقي موحد و همکاران (١٣٩٢)، ملک مکان (1387) ١٢ طبقه ي اجتماعي خانواده اميرمظاهري (١٣٩٢)، ارجمندسياهپوش و همکاران (١٣٩٠)، صادقي موحد و همکاران (١٣٩٢)، دادفر و همکاران (١٣٩٢) ١٣ محيط خانواده ارجمندسياهپوش و همکاران (١٣٩٠)، ١٤ تعداد اعضاي خانوار ارجمندسياهپوش و همکاران (١٣٩٠)، ١٥ محل سکونت (روستايي يا شهري) صادقي موحد و همکاران (١٣٩٢)، ١٦ سطح تحصيلات در خانواده لواساني و همکاران (١٣٨٦)، موسوي و همکاران (١٣٨٧)، دادفر و همکاران (1392) ١٧ مشکلات و درگيري والدين (نابساماني لواساني و همکاران (١٣٨٦)، موسوي و همکاران (١٣٨٧)، دادفر و همکاران در خانواده ) (1392) ١٨ ارتباط نا مناسب و مستمر اوليا و زرهاني و تاجيک اسماعيلي (١٣٨٩)، ساکي (١٣٨٩) مربيان ١٩ حاکميت ارزش هاي مادي در خانواده دست باز و کوهستاني (١٣٩٢) ٢٠ وضعيت اقتصادي ساکي (١٣٨٩) ٢١ نور در کلاس معين پور و همکاران (١٣٨٩) ٢٢ ظاهر کلاس معين پور و همکاران (١٣٨٩) ٢٣ حرارت و تهويه معين پور و همکاران (١٣٨٩) ٢٤ صداهاي ناهنجار معين پور و همکاران (١٣٨٩) ٢٥ آرايش کلاس معين پور و همکاران (١٣٨٩) 60 ٢٦ تجهيزات آموزشي معين پور و همکاران (١٣٨٩) ٢٧ سابقه کار مديران و معلمان ساکي (١٣٨٩) ٢٨ توانمندي معلمان ساکي (١٣٨٩)، سرمدي و همکاران (١٣٨٩) ٢٩ هميار معلم سيفي (١٣٩٢) ٣٠ فرهنگ يادگيري ساکي (١٣٨٨) پيشينه پژوهش - دادفر و همکاران (١٣٩٢)، تحقيقي را با عنوان " بررسي عوامل خانوادگي موثر بر افت تحصيلي دانش آموزان دختر و پسر سال اول دبيرستان شهرستان دره شهر در سال تحصيلي ٩٠-٩١" انجام دادند.