خلاصة:
بررسی بازار صادرات کالاهای ایرانی به بازار کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بهدلیل اهمیت این اتحادیه برای ایران و نیز اجرای موافقتنامه تجارت ترجیحی موقت میان ایران و این اتحادیه از سال 2018 میلادی به امری مهم و ضروری تبدیل شده است. در راستای این نیاز و ضرورت، هدف از انجام این تحقیق بررسی امکانپذیری گسترش صادرات کالاهای ایران به کشورهای عضو این اتحادیه با استفاده از دادههای سالانه 1394-1399 از طریق شاخصهای آلن، آنکتاد، پتانسیل ساده تجاری، مزیت نسبی آشکارشده و درایسدل است. یافتههای تحقیق نشان از افزایش شدت و امکان توسعه صادرات از ایران به بازار اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سال 1394 تا کنون را دارد. هرچند این مساله در مورد همه کالاها صدق نکرده و برخی از اقلام همچون سرفصل 08 (خشکبار و میوههای خوراکی) دارای پتانسیل صادراتی بالاتر نسبت به سایر کالاها هستند. همچنین نتایج تحقیق حاکی از مغفول ماندن پتانسیلهای صادراتی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که این مساله نیز نیاز به واکاوی و بررسی عمیقتر دارد.
Examining the export market of Iranian goods to the markets of the Eurasian Economic Union member countries has become important and necessary since 2018 due to the importance of this union for Iran and the implementation of the temporary preferential trade agreement between Iran and this union. In line with this need and necessity, the purpose of this study was to investigate the possibility of expanding the export of Iranian goods to the member countries of this union using the annual data of 2015-2020 through Allen, UNCTAD, simple trade potential, comparative advantage and Drissdell indexes. The research findings show an increase in the intensity and possibility of expanding exports from Iran to the Eurasian Economic Union market since 2015. However, this is not the case for all goods, and some items such as heading 08 (nuts and edible fruits) have higher export potential than other goods. The results of the study also indicate that Iran's export potential to the countries of the Eurasian Economic Union is neglected, which also needs to be examined in more depth.