خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین چرخههای شبانهروزی با حافظهکاری دانشآموزان انجام شد. روش: روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری دانشآموزان دختر پایه یازدهم علوم انسانی بخش مرکزی شهرستان خدابنده به تعداد 167 نفر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای دو کلاس از دو آموزشگاه به تعداد 40 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند، به مدت دو هفته به صورت چرخشی در نوبتهای صبح (8، 30/9 و 11) و بعداز ظهر (13، 30/14 و 15/16) مورد آزمون قرار گرفتند. برای سنجش نوع تیپزمانی دانشآموزان از پرسشنامه هورن و استبرگ (1976) و سنجش حافظهکاری از فرم های موازی حافظهکلامی محقق ساخته استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیلواریانس آمیخته استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد بین کارآیی حافظهکاری دانشآموزان در ساعتهای مختلف روز (017/0 = Pو 82/2 = F) همچنین روزهای مختلف هفته (0005/0 > P و 8/16 = F) تفاوت معنیدار وجود دارد. تفاوت کارآیی حافظهکاری بین تیپهایزمانی صبحگاهی، میانی و عصرگاهی معنی دار نبود (742/0 = Pو 301/0= F). کارآیی حافظهکاری دانش آموزان بر حسب تیپهای-زمانی در ساعات مختلف روز متفاوت بود (001/0 = Pو 06/3 = F). نتیجهگیری: با توجه به متفاوت بودن کارآیی حافظه-کاری دانشآموزان از نظر چرخههای شبانهروزی و هفتگی ضروری است که این یافتهها در فرایند یاددهی و یادگیری دانش-آموزان در محیطهای آموزشی مورد توجه قرار گیرد.
The purpose of the present study was to determine the relationship between circadian cycles and working memory of students. Methods: The research was done using the correlation method. The statistical population consisted of the female students of the 11th grade in the central part of the Khodabandeh county, from whom, 40 students were selected from two classes by random cluster sampling . They were tested for two weeks in two turns in the morning (at 8, 9.30, 11) and in the afternoon (at 13, 14.30, 16.15). The Horn and Stoberg (1976) questionnaire was used to assess the chronotype, and tests of equivalent forms of verbal memory assessment was used to measure the working memory. The mixed analysis of variance was used to analyze the data. Results: there was a significant difference between the efficiency of students' working memory at different hours of the day (f =2/82, p = 0/017) as well as the different days of the week (f =16/8, p Conclusion: It is essential to pay attention to the circadian and weekly cycles in student education.