خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، تبیین نقش رهبران دانشگاهی در ارتباط با بالندگی اعضای هیئتعلمی دانشگاه شهید بهشتی است و بر اساس نوع هدف، توسعهای و به لحاظ روش، کیفی است. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی با تعداد 10 نفر از اعضای هیئتعلمی و مدیران و رؤسای دانشگاهی در حوزه آموزش عالی که دارای اطلاعات غنی و کلیدی در خصوص موضوع پژوهش بودند بهعنوان جامعه موردمطالعه انتخاب و مصاحبههای نیمه ساختاریافته انجام شد. پس از انجام مصاحبه، متن مصاحبهها با استفاده از تحلیل مضمون تجزیهوتحلیل شدند. نتایج حاصل از این پژوهش، 81 زیرمقوله (مفاهیم) مرتبط با نقش رهبری دانشگاهی در ارتباط با بالندگی اعضای هیئتعلمی را در 12 مؤلفه اصلی و قابل دستهبندی در سه طبقه کلی بعد فردی، ساختاری- تشکیلاتی و فراسازمانی نشان میدهد. بعد فردی شامل چهار مؤلفه انگیزشی، نگرشی، ویژگیهای شخصیتی و تعهد حرفهای؛ بعد ساختاری - تشکیلاتی شامل شش مؤلفه ساختاری، فرهنگ سازمانی، قوانین و مقررات، ارتباطات سازمانی، تکنولوژی سازمانی و مدیریت سازمان و بعد فراسازمانی در قالب دو مؤلفه اجتماعی و اقتصادی بودند.
The purpose of the current research is the role of university leaders in relation to the growth of faculty members of Shahid Beheshti University, and based on the type of purpose, it is developmental and qualitative in terms of method. Using the purposeful snowball sampling method, 10 faculty members and university administrators and presidents in the field of higher education who had rich and key information about the research topic were selected as the study population and semi-structured interviews were conducted. After the interviews, the text of the interviews was analyzed using thematic analysis. The results of this research show 81 sub-categories (concepts) related to the role of academic leadership in relation to the growth of faculty members in 12 main components and can be categorized in three categories of individual, structural-organizational and extra-organizational dimensions. The individual dimension includes four motivational, attitudinal, personality traits and professional commitment components; The structural-organizational dimension included six structural components, organizational culture, rules and regulations, organizational communication, organizational technology, and organization management, and the extra-organizational dimension was in the form of two social and economic components