خلاصة:
این تحقیق با هدف بررسی و تحلیل حوادث و سوانح خودرویی در نیروی هوافضای سپاه با استفاده از الگوی اسکاپ تعریف و وضعیت موجود حوادث و سوانح خودرویی را مورد بررسی قرار داد و پس از شناسایی دقیق مشکلات و نارساییها، راهکارهایی را به منظور کاهش حوادث و سوانح خودرویی ارائه نمود.جامعه آماری کارکنان و مدیران آماد و پشتیبانی نیروی هوافضای سپاه بوده که به دلیل محدود بودن جامعه آماری از نظر همه افرادی که در این زمینه فعالیت دارند استفاده شده است .این مقاله از نظر هدف و نتیجه کاربردی و از نظر روش توصیفی است که به صورت پیمایشی صورت گرفت ، گردآوری داده های مورد استفاده در این تحقیق به دو روش کتابخانه ای و میدانی است ، در روش میدانی ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه است ، سوالات پرسشنامه پس از شناسایی متغیرهای تحقیق و بر اساس آن با ٤٧ سوال در پنج محور تنظیم شد، سپس پرسشنامه توزیع ، جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .پرسشنامه از روایی بالایی برخوردار بود و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از نرم افزار spss (آزمون آلفای کرونباخ ) بررسی و تایید گردید. بر اساس یافته های تحقیق ابتدا به توصیف داده های جمعیت شناسی پاسخگویان از نظر سن ، میزان تحصیلات ، سابقه خدمت ، درجه و جایگاه شغلی پرداختیم و سپس جهت تجزیه و تحلیل استنباطی با انجام آزمون کولموگروف - اسمیرنف مشخص گردید، تمامی مقیاس ها دارای توزیع نرمال بود که با انجام آزمون فرض (t) تک نمونه ای و میانگین های بدست آمده و همچنین آزمون فریدمن جهت رتبه بندی میزان تاثیر مولفه ها مشخص گردید تواناییهای ساختاری و اطلاعاتی با سطح معنی داری (٠/٠٠٠) و رتبه میانگینی (٤/٤٠)، تواناییهای نیروی انسانی با سطح معنی داری (٠/٠٠٠) و رتبه میانگینی (٣/٢٦)، تواناییهای فنی و تجهیزاتی با سطح معنی داری (٠/٠٠٠) و رتبه میانگینی (٢/٩١)، تواناییهای مدیریتی و پشتیبانی با سطح معنی داری (٠/٠٠٠) و رتبه میانگینی (٢/٣٨) و شرایط زمینه ای و محیطی با سطح معنی داری (٠/٠٠٠) و رتبه میانگینی (٢/٠٦) به ترتیب بر وقوع سوانح خودرویی در نیروی هوافضای سپاه موثر بوده اند، در پایان راهکارهایی عملی و کاربردی جهت رفع مشکلات در جهت کاهش سوانح خودرویی ارائه شده است .
ملخص الجهاز:
بر اساس يافته هاي تحقيق ابتدا به توصيف داده هاي جمعيت شناسي پاسخگويان از نظر سن ، ميزان تحصيلات ، سابقه خدمت ، درجه و جايگاه شغلي پرداختيم و سپس جهت تجزيه و تحليل استنباطي با انجام آزمون کولموگروف - اسميرنف مشخص گرديد، تمامي مقياس ها داراي توزيع نرمال بود که با انجام آزمون فرض (t) تک نمونه اي و ميانگين هاي بدست آمده و همچنين آزمون فريدمن جهت رتبه بندي ميزان تأثير مؤلفه ها مشخص گرديد تواناييهاي ساختاري و اطلاعاتي با سطح معني داري (٠/٠٠٠) و رتبه ميانگيني (٤/٤٠)، تواناييهاي نيروي انساني با سطح معني داري (٠/٠٠٠) و رتبه ميانگيني (٣/٢٦)، تواناييهاي فني و تجهيزاتي با سطح معني داري (٠/٠٠٠) و رتبه ميانگيني (٢/٩١)، تواناييهاي مديريتي و پشتيباني با سطح معني داري (٠/٠٠٠) و رتبه ميانگيني (٢/٣٨) و شرايط زمينه اي و محيطي با سطح معني داري (٠/٠٠٠) و رتبه ميانگيني (٢/٠٦) به ترتيب بر وقوع سوانح خودرويي در نيروي هوافضاي سپاه مؤثر بوده اند، در پايان راهکارهايي عملي و کاربردي جهت رفع مشکلات در جهت کاهش سوانح خودرويي ارائه شده است .