خلاصة:
زمینه: اضطراب امتحان بهعنوان یک سازه شناختی- توجهی نقش موثری بر عملکرد دارد، زیرا افراد دارای اضطراب امتحان توجه خود را معطوف به فعالیتهای نامربوط به تکلیف، اشغال فکری، انتقاد از خود و نگرانیهای جسمانی کرده و در نتیجه توجه کمتری بر تکلیف دارند که این امر موجب کاهش عملکرد در آنان میگردد. هدف: هدف از اجرای این پژوهش، بررسی اثربخشی فراشناخت درمانی بر اضطراب امتحان در دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر خرمآباد بود. روش: پژوهش حاضر به شیوه نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر دوره متوسطه در سال تحصیلی 92- 1391 در شهر خرمآباد بود، که از میان آنان تعداد 40 نفر به روش تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون و نمونه برگ اطلاعات جمعیت شناختی بود. پس از اعمال مداخله، پسآزمون و بعد از 4 ماه آزمون پیگیری اجرا شد. یافتهها با استفاده از نرم افزار20 - SPSS و آزمون آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که ارائه مداخله مبنی بر فراشناخت درمانی باعث کاهش 64% علائم اضطراب امتحان در مرحله پسآزمون و 62% این علائم در مرحله پیگیری شد (01/0p< ). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت ارائه مداخله مبنی بر فراشناخت درمانی در کاهش علائم اضطراب امتحان مؤثر بوده است و لذا میتوان از این مداخله در جهت کاهش علائم اضطراب امتحان در دانشآموزان استفاده کرد.
Background: Exam anxiety as a cognitive-attention construct plays an important role in performance. Because people with anxiety tests focus on activities that are unrelated to homework, occupancy, self-critique, and physical concerns, resulting in less attention to the assignment, which reduces their performance.Purpose: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of meta-cognitive therapy on of test anxiety in high school girl students in Khorramabad city. Methods: The design of the study was quasi experimental with control group in pretest, post-test and follow up. Statistical population was of all girl students in the 1391-92 in Khorramabad city ,that among the them, 40 persons were selected randomly stage. Measuring data tool in this research,were Sarason test anxiety questionnaire and leaf samples demographic information. After the intervention, post-test and after 4 months follow-up tests were performed. Results analysis with software spss- 20 and Statistical analysis of covariance. Results: The results showed that intervention based on therapeutic metacognitive reduce were the 64% test anxiety symptoms at post-test and 62% of these symptoms at follow-up (p<0.01). Conclusion: Based on these findings, can conclude that intervention of metacognitive therapy was effective in reducing symptoms of anxiety and therefore, can use this intervention to reduce symptoms of anxiety in the students.
ملخص الجهاز:
بر اساس يافته هاي اين پژوهش ميتوان نتيجه گرفت ارائه مداخله مبني بر فراشناخت درماني در کاهش علائم اضطراب امتحان مؤثر بوده است و لذا ميتوان از اين مداخله در جهت کاهش علائم اضطراب امتحان در دانش آموزان استفاده کرد.
بر اساس مدل شناختي توجهي، افراد داراي اضطراب امتحان توجه خود را معطوف به فعاليت هاي نامربوط به تکليف ، اشغال فکري، انتقاد از خود و نگرانيهاي جسماني کرده و در نتيجه توجه کمتري بر تکليف دارند که اين امر موجب کاهش عملکرد در آنان ميگردد (ابوالقاسمي و همکاران ١٣٨٨).
يکي از علل افت تحصيلي دانش آموزاني که اضطراب امتحان دارند اين است که نميتوانند به بخش هاي مرتبط با تکليف توجه کنند و افکار نامربوط به ذهن آن ها خطور نموده و مانع پيشرفت آن ها ميشود (ابوالقاسمي، اسديمقدم ، نجاريان و شکرکن ، ١٣٧٥).
نتايج تحليل کوواريانس تأثير فراشناخت درماني بر اضطراب امتحان در دانش آموزان در جدول شماره ٢ ارائه شده است .
لذا فرض تحقيق تأييد ميشود و ميتوان نتيجه گرفت ارائه مداخله فراشناخت درماني باعث کاهش ٦٤% علائم اضطراب امتحان آزمودنيها در مرحله پس آزمون و کاهش ٦٢% اين علائم در مرحله پيگيري شده است .
بحث و نتيجه گيري هدف از اجراي اين پژوهش بررسي اثربخشي فراشناخت درماني بر اضطراب امتحان در دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر خرم آباد بود.
يکي از روش هاي درماني که ميتواند موجب کاهش اضطراب امتحان در افراد شود مداخلات مبني بر فراشناخت است .