خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی مزایای بازیوارسازی در سایت تاریخی تختجمشید است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی - تحلیلی و مبتنی بر مطالعات اسنادی و پرسشنامه محقق ساخت صورتگرفته است. جامعۀ فعالان گردشگری بهعنوان جامعۀ هدف در نظر گرفته شده و ۳۵۴ نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. برای پردازش دادههای بهدستآمده از آزمونهای AVE، فورنل لارکر، ضرایب بارهای عاملی، آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که بازیوارسازی با هر ۴ بعد مورد بررسی در این پژوهش"آموزش، برندسازی، وفاداری، اشتغال و درآمدزایی" رابطه مثبت و معناداری دارد. بازیوارسازی در تختجمشید نهتنها تجربهای تفریحی و آموزشی ارائه میدهد، بلکه به گردشگرها اجازه میدهد تا بافرهنگ و تاریخ کشوری که در آن بازدید میکنند، به شیوهای تازه و فعالانه در ارتباط باشند. با ارتقای تجربه گردشگرها از طریق بازیوارسازی، تختجمشید بهعنوان یک مقصد گردشگری متفاوت و جذاب شناخته خواهد شد.
The main goal of this research is to evaluate the benefits of gamification and its impact on the development of tourism in the historical site of Persepolis. The research method in this research is descriptive-analytical and based on documentary studies, field surveys and researcher-made questionnaires. The community of tourism activists is considered as the target community and 354 people have been selected as a statistical sample.The results of this research show that game creation and tourism development in the historical site of Persepolis have a positive and significant relationship. Also, all four dimensions examined in this research "training, branding, loyalty, marketing and income generation" had a positive and significant relationship with the development of tourism in this site. Gaming in Persepolis not only provides a recreational and educational experience,
ملخص الجهاز:
بازیوارسازی به عنوان یک رویکرد استفاده از عناصر طراحی و مکانیسم های بازی در ساختارها و رویدادهای غیربازی به کار رفته و این مفهوم به منظور تحریک افزایش آگاهی نسبت به برند و ایجاد ترغیب به مشارکت فعال مصرفکننده در فرایندها و فعالیت ها، کاربرد فراوان دارد (٢٠١١ ,.
در محیط های تاریخی - فرهنگی، بازیها میتوانند جنبه هایی از رضایت انسانی را فراهم کنند که دستیابی به آن در دنیای فیزیکی دشوار است ( ,Harwood &Garry ٢٠١٥)؛ بنابراین ، استفاده از بازیوارسازی برای فعالکردن محرکهای پیشرفت و افزایش تعامل ، مورد استفاده قرار میگیرد (٢٠١٩ ,.
در واقع ، این مقاله به عنوان یکی از اولین کوشش ها در حوزه بازیوارسازی در گردشگری ایران، به منظور ارزیابی مزایای بازیوارسازی و تأثیر آن بر توسعه گردشگری در سایت تاریخی تخت جمشید انجام شده و هدف اصلی آن، بررسی استفاده از عناصر طراحی و تفکر بازی در زمینه گردشگری تخت جمشید و نقش آن در ارتقای شاخص هایی نظیر برندسازی، آموزش، وفاداری، بازاریابی و...
اهداف بازیوارسازی در گردشگری به دو گروه تقسیم می شود: بازی وارسازی می تواند به عنوان یک ابزار برای افزایش انگیزه و تحریک گردشگرها استفاده شود و ممکن است تأثیرات روانشناختی قابل توجهی داشته باشد.
Gamification in Tourism: Analysis of Brazil Quest Game.
In Level Up: Digital Games Research Conference Proceedings, edited by Marinka Copier and Joost Raessens, Retrieved from https://www.
Serious games and the gamification of tourism.
Tourism Management, Volume 60, 244-256, https://doi.