خلاصة:
بخش خودرو سهم قابل توجهی در اقتصاد جهانی و همچنین تحرک فردی داشته است . با توجه به اینکه خودروها اثرات زیست محیطی قابل توجهی را ایجاد می کنند، اثرات تکنولوژیکی فرآیند تولید خودرو باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد. پیش از این ، اکثر شرکت های خودروسازی انطباق زیست محیطی را به جای یک عمل اساسی برای جلوگیری از اثرات نامطلوب زیست محیطی، در نظر می گرفتند. با این حال ، هنجارهای سخت گیرانه زیست محیطی، چشم انداز رقابتی، الگوهای شرکت ها را تغییر داده اند. از این رو، هدف از انجام این پژوهش تاثیر استراتژی نوآوری سبز بر ارزش برند با توجه به نقش قابلیت بازاریابی و شدت تحقیق و توسعه در صنعت خودروسازی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را تمامی (٢٥٠ نفر) مدیران ارشد، مدیران میانی و معاونین شرکت های خودروساز داخلی تشکیل میدهند که بر طبق فرمول کوکران ، حداقل حجم نمونه برای انجام این پژوهش ١٤٨ نفر میباشد. روش نمونه گیری پژوهش حاضر بصورت تصادفی ساده است . این بررسی به روش توصیفی از نوع همبستگی صورت گرفته و جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد استراتژی نوآوری سبز چن و همکاران (٢٠١٢)، ارزش برند انا و همکاران (٢٠١٨)، قابلیت بازاریابی مارتین و همکاران (٢٠١٦) و پرسشنامه تحقیق و توسعه لین و همکاران (٢٠٢١) با مقیاس های ترتیبی بهره گرفته شده است . تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی، تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری با نرم افزار SmsrtPLS صورت گرفته است . یافته های پژوهش نشان میدهد نوآوری سبز بر ارزش برند در صنعت خودروسازی تاثیر معناداری دارد. علاوه بر این ، قابلیت های بازاریابی در تاثیر نوآوری سبز بر ارزش برند در صنعت خودروسازی نقش تعدیلگر ایفا می کند. هم چنین مشاهده شد که تحقیق و توسعه نیز در تاثیر نوآوری سبز بر ارزش برند در صنعت خودروسازی نقش تعدیلگر دارد.
ملخص الجهاز:
تأثير استراتژي نوآوري سبز بر ارزش برند با توجه به نقش قابليت بازاريابي و شدت تحقيق و توسعه در صنعت خودروسازي رحمت خرمالي ١، سعيد سعيدا اردکاني ٢ ١ دانشجوي کارشناسيارشد مديريت بازرگاني، دانشگاه علم وهنر يزد، يزد، ايران ٢ دانشيار گروه مديريت ، دانشکده مديريت و حسابداري، دانشگاه يزد، يزد، ايران چکيده زيست محيطي قابل توجهي را ايجاد مي کنند، اثرات تکنولوژيکي فرآيند توليد خودرو بايد مورد بررسي دقيق قرار گيرد.
اين بررسي به روش توصيفي از نوع همبستگي صورت گرفته و جهت جمع آوري داده ها از پرسشنامه هاي استاندارد استراتژي نوآوري سبز چن و همکاران (٢٠١٢)، ارزش برند انا و همکاران (٢٠١٨)، قابليت بازاريابي مارتين و همکاران (٢٠١٦) و پرسشنامه تحقيق و توسعه لين و همکاران (٢٠٢١) با مقياس هاي ترتيبي بهره گرفته شده است .
به عبارت ديگر، 17 Brand value 18 De Boer et al 19 Yao et al 20 Marketing Ability 21 Verhoef & Bijmolt 22 Sridhar & Fang 23 Chen et al ٢٠٥ ارزش برند شرکت ها زماني بهبود مي يابد که مسئوليت هاي زيست محيطي و اقتصادي خود را از طريق نوآوري سبز و قابليت بازاريابي انجام دهند (لين و همکاران ،٢٠٢١).
با توجه به مدل فوق ، تحقيق حاضر قصد دارد به بررسي فرضيه هاي زير در صنعت خودروسازي بپردازد: 24 Criscuolo et al 25 Business Dictionary 26 Belderbos et al 27 Rust 28 Research & Development 29 Sharma et al 30 Wilden, R.
(2016), “The antecedents of green innovation performance: a model of learning and capabilities”, Journal of Business Research, Vol. 69 No. 11, pp.