خلاصة:
با توجه به پیچیدگیهای دنیای امروز، زندگی بشر دائما در معرض بحرانهای متفاوتی چون بحرانهای طبیعی» تروریستی و
بیماری است. بحران» بهطور ناگهانی و بدون برنامهریزی قبلی اتفاق میافتد و آثار مخربی با خود به همراه دارد. رویکرد نوین
برای مواجهه با بحران» مدیریت آن است که علاوه بر کاهش اثرات و جبران خسارتهای آن» برای مواجهه احتمالی و تقویت
و احیا و ارتقای سیستم برنامهریزی میکند. یکی از این بحرانهایی که اخیرا جامعه جهانی و از جمله ایران را دچار چالش
کرده» ویروس همه گیر کووید- ۱۹ است. این بحران با توجه به ویژگیهایی که داردء متمایز از بحرانهای دیگر است و بسیار
بیشتر از سایر بحرانها صنعت گردشگری را تحت تاثیر قرار داده است» بهطوری که موجب توقف فعالیتهای گردشگری
شده است. به دنبال توقف فعالیتهای گردشگری» بخش عرضه گردشگری کشور با چالشهای اساسی روبرو شده است؛
بنابراین» این پژوهش بر آن بوده است تا بهمنظور کمک به کسب وکارها برای مقابله با این بحران و چالشهای آن» الگوی
ساختاری مدیریت بحران در صنعت گردشگری ایران ارائه دهد. این پژوهش» بر اساس هدف کاربردی» به لحاظ ماهیت»
تبینی است و رویکرد کمی دارد. مدل استخراجشده از بخش کیفی طرح پژوهشی» توسط صاحبان کسبوکارهای گردشگری
(مراکز اقامتی» آژانسهای مسافرتی» حملونقل» خدمات گردشگری الکترونیک) مورد سنجش قرار گرفت. بر این اساس»
پرسشنامه بهصورت آنلاین و به روش نمونهگیری هدفمند در اختیار جامعه آماری قرار گرفت. بر اساس حداقل نمونه (۱۰۰
نمونه) تعداد ۱۰۸ پرسشنامه تکمیل شد و تائید یا رد الگوی ارائهشده توسط نرمافزار ۳1.8-]51387 و آزمون تحلیل عاملی
تائیدی مورد سنجش قرار گرفت. طبق نتایج حاصل» الگوی ساختاری ارائهشده برای بخش عرضه در مواجه با بحران تائید
شد. بر اساس این الگو برای بخش عرضه گردشگری کشور بهمنظور مواجهه با بحران در هر یک از مراحل قبل و حین و پس
از بحران اهداف؛ راهبردها و اقدامات لازم تعیین شد.
Due to the complexities of today's world, human life is constantly exposed to different crises. One of these crises that has recently challenged tourism in the world and in Iran is the Covid-19 epidemic virus. It has faced major challenges. Therefore, this study aims to provide a structural model of crisis management in the Iranian tourism industry in order to help businesses cope with this crisis and its challenges. The research is based on the applied purpose, in terms of the nature of the explanation and has a quantitative approach. Based on the minimum sample (100 samples), 108 questionnaires were completed and measured by Smart-PLS software. According to the results, the proposed structural model for the supply sector in the face of crisis has been approved.
ملخص الجهاز:
به دنبال توقف فعالیت های گردشگری، بخش عرضه گردشگری کشور با چالش های اساسی روبرو شده است ؛ بنابراین ، این پژوهش بر آن بوده است تا به منظور کمک به کسب وکارها برای مقابله با این بحران و چالش های آن، الگوی ساختاری مدیریت بحران در صنعت گردشگری ایران ارائه دهد.
در این خصوص برخی کشورها از جمله فرانسه و آلمان کمک های مالی بلاعوض و قابل توجهی به صنعت گردشگری کشورشان داشته اند، اما دولت ایران با توجه به مشکلات زیاد اقتصادی کشور توان ارائه کمک های مالی مؤثر به فعالین کسب وکارهای گردشگری ندارد؛ بنابراین با توجه به چالش های اساسی بخش عرضه گردشگری کشور و با توجه به مسائل و مشکلات اقتصادی کشور، به نظر می رسد ارائه الگوی با نگاه ساختاری به مدیریت بحران به منظور مواجهه با بحران ناشی از شیوع ویروس کووید- ١٩ برای بخش عرضه گردشگری ایران ضروری است .
از میان مطالعات خارجی مرتبط با بحران کووید- ١٩ نیز تقریباً همه پژوهش های انجام شده صرفاً به بررسی اثرات ناشی از این بحران پرداخته اند و ارائه الگو و ساختاری مشخص برای مدیریت بحران مورد توجه آنها نبوده است .
با توجه به یافته های پژوهش مدل ارائه شده، تائید شده است و می توان آن را به عنوان الگویی برای مواجهه با بحرانها از جمله بحران شیوع کووید- ١٩ ارائه داد تا بخش عرضه گردشگری بر اساس آن عمل کند.