خلاصة:
زمینه و هدف
اختلال یادگیری نوعی مشکل مزمن با پایه عصب شناختی و تحولی بوده که عموما در اوایل دوره ی رشد شروع می شود. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش موفق بر انگیزش تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص انجام شد.
روش
این پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه ی آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر 15 - 13 ساله ی با اختلال یادگیری خاص مراجعه کننده به مرا کز آموزشی و بالینی شهر خرم آباد در سال تحصیلی 99 - 98 بود. از بین جامعه ی آماری، 40 دانش آموز پسر با اختلال یادگیری خاص که افراد داوطلب واجد شرایط بودند، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی) 20 نفر (و گواه) 20 نفر (جا گماری شدند. گروه آزمایشی به مدت 12 جلسه 75 دقیقه ای تحت آموزش قرار گرفتند. به منظور جمع آوری داده های پژوهش، از پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر، مقیاس خودتنظیمی تحصیلی کارل ما گنو و آموزش هوش موفق استرنبرگ استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تک متغیره استفاده شد.
یافته ها
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر هوش موفق بر انگیزش تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی آزمودنی ها تاثیر معناداری دارد) 005 / .)P<0
نتیجه گیری
یافته های این پژوهش نشان داد، از جمله روش های اثربخش در جهت افزایش انگیزش تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص، آموزش مبتنی بر هوش موفق است.
Background & Purpose:
Learning disorder is a chronic problem with a neurological and developmental basis that usually begins early in development. The aim of this study was the effectiveness of successful intelligence-based education on academic motivation and academic self-regulation of students with specific learning disorder. This research was a quasi-experimental method with pre-test and post-test with control and experimental groups. The statistical population of the study included all male students aged 13-15 years with learning disabilities referred to educational and clinical centers in Khorramabad in the academic year of 2020- 2021. Among the statistical population, 40 male students with specific learning disorder who were eligible volunteers were randomly assigned to the experimental (n = 20) and control (n = 20) groups. The experimental group was trained for 12 sessions of 75 minutes. In order to collect research data, Harter Academic Motivation Questionnaire, Karl Magno Academic Self-Regulation Scale and Sternberg Successful Intelligence Training were used. Multivariate and univariate analysis of covariance were used to analyze the research data.
Results
The results of the analysis of research findings showed that education based on successful intelligence has a significant effect on academic motivation and academic self-regulation of subjects (P <0/005).
Conclusion
The findings of this study showed that among the effective methods to increase academic motivation and academic self-regulation of students with specific learning disorder is successful education based on intelligence.