خلاصة:
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین گزارشگری زیستمحیطی و عملکرد شرکت با اثر تعدیلگری
رقابت در بازار محصول میباشد. روش آزمون فرضیه پژوهش مدل رگرسیون چند متغیره در
مجموعه دادههای ترکیبی است جامعه آماری پژوهش، کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق
بهادار تهران بوده و با استفاده از روش نمونهگیری حذف سیستماتیک، 148 شرکت بهعنوان نمونه
پژوهش انتخاب شده در دورهی زمانی 1 ساله بین سالهای 1392 تا 1399 مورد تحقیق قرار
گرفتند. روش مورد استفاده جهت جمعآوری اطلاعات، کتابخانهای بوده و دادههای مربوط برای
اندازه گیری متغیرها از سایت کدال و صورتهای مالی شرکتها جمع آوری شده و سپس برای آزمون
فرضیههای پژوهش از نرمافزار ایویوز استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش
نشان داد بین گزارشگری زیستمحیطی و عملکرد شرکت رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
رقابت در بازار محصول (شاخص هرفیندال هیرشمن) بر رابطه بین گزارشگری زیست محیطی و -
عملکرد شرکت تاثیرگذارا نیست؛ اما رقابت در بازار محصول (شاخص لرنر) بر رابطه بین گزارشگری
زیستمحیطی و عملکرد شرکت تاثیرگذارا است.