خلاصة:
امروزه تجارت الکترونیکی در حال گسترش روز افزون است و وب سایتهای زیادی به خرده
فروشی از طریق اینترنت میپردازند وبه دلیل اینکه مشتریان در یک محیط مجازی به خرید می
پردازند، لذا اعتماد میتواند مساله مهمی در رابطه با قصد خرید محصولات باشد. ما در این پژوهش
به بررسی عوامل موثر بر اعتماد الکترونیکی و قصد خرید محصولات آنلاین از فروشگاههای خرده
فروشی آنلاین پرداختهایم. برای انجام این پژوهش از روش پیماشی استفاده شد که با استفاده از
پرسشنامه و بررسی نتایج نمونه مورد آزمون به این نتایج دست یافتیم که اعتماد عاملی موثر بر
قصد خرید محصولات آنلاین است و عواملی همچون اعتبار وب درک شده، کیفیت وب درک شده و
اطمینان وب درک شده بر روی اعتماد و خیرخواهی درک شده و اهمیت تعداد افراد درک شده بر
روی اعتماد در توصیه محصولات اثر میگذارند و نیز قصد خرید محصولات بر روی قصد خرید
محصولات وب سایت اثر میگذارد. همچنین دریافتیم که اعتماد در توصیه محصولات و اعتماد به
یک فروشگاه آنلاین بر قصد خرید محصولات از آن فروشگاه اثر میگذارد.
ملخص الجهاز:
بررسي عوامل موثر بر اعتماد الکترونيکي و قصد خريد محصولات آنلاين راحله غزالي دانشجوي کارشناسي ارشد رشته مديريت بازرگاني دانشگاه پيام نور واحد شهر ري ------------------------------------------------------------ چکيده امروزه تجارت الکترونيکي در حال گسترش روز افزون است و وب سايت هاي زيادي به خرده فروشي از طريق اينترنت مي پردازند وبه دليل اينکه مشتريان در يک محيط مجازي به خريد مي پردازند، لذا اعتماد مي تواند مساله مهمي در رابطه با قصد خريد محصولت باشد.
بنابراين سوال اصلي پژوهش آن است که: چه عواملي روي اعتماد به خريد آنلين و قصد خريد محصولت تاثير مي گذارد؟ پيشينه نظري تحقيق با توجه به افزايش شيوع نوع (CB٢) از تجارت الکترونيکي يک نياز مبرم به تحليل يک فرايند تصميم گيري مصرف کننده آنلين از يک ديدگاه جامع وجود دارد که مي تواند يک درک از پديده ي پيچيده و پوياي اعتماد در تبادلت آنلين ارائه دهد )٢٠٠٧ ,Donald L.
نتايج مطاعات در جدول ١ خلصه شده است 82 82 چهارچوب مفهومي و فرضيه هاي پژوهش چنانچه در شکل ١ نشان داده شده، هدف اين پژوهش ايجاد يک چهارچوب جامع براي آزمايش اثر دو جنبه از اعتماد – اعتماد در توصيه محصول و اعتماد در يک وب سايت – در قصد خريد محصولت از يک وب سايت است.
فرضيه ٩: اهميت تعداد افراد درک شده بر روي اعتماد در توصيه محصولت يک وب سايت اثر مثبت دارد.
A trust-based consumer decision-making model in electronic commerce: The role of trust, perceived risk, and their antecedents .