خلاصة:
این تحقیق با هدف بررسی تاثیر هوش تجاری بر رفتار مصرف کنندگان محصولات فرهنگی- رسانهای، از نظر هدف تحقیقی توصیفی با نتایج کاربردی و روش کمی است که به شیوه همبستگی انجام پذیرفته است. روش تحقیق جامعه آماری تحقیق کلیه کارشناسان و مدیران سازمانها و شرکتهای عرضه کننده محصولات فرهنگی-رسانهای بوده و نمونه آماری تحقیق شامل 383 نفر است که ابتدا به روش خوشه بندی برای شهرها و سازمانها و سپس به روش تصادفی در دسترس انتخاب گردیدهاند. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته میباشد که روایی آن توسط خبرگان دانشگاهی و پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ 887/0 مورد تایید قرار گرفت. برای هوش تجاری مولفههای یکپارچگی داده، کیفیت محتوای اطلاعات، قابلیتهای تحلیلی، کیفیت دسترسی به اطلاعات و فرهنگ تصمیمگیری تحلیلی در نظر گرفته شده است. فرضیات تحقیق از طریق آزمون رگرسیون و با نرم افزار SPSS نسخه 22 مورد بررسی قرار گرفت و نتایج تحقیق نشان داد که از منظر کارشناسان و مدیران سازمانها و شرکتهای عرضه کننده محصولات فرهنگی-رسانهای، تمام مولفههای هوش تجاری در شناخت و تغییر رفتار مصرف کنندگان این حوزه تاثیر مستقیم و معناداری دارند. همچنین نتایج تحقیق نشان داد بین مولفههای کیفیت دسترسی به اطلاعات و قابلیتهای تحلیلی هوش تجاری بالاترین شدت همبستگی مستقیم وجود دارد.
The aim of this research was to investigate the relationship between Business Intelligence and Consumer
Behavior of Cultural-Media Products. This research is in terms of descriptive research, Aplied purpose
with quantitative methods that has been done in a correlation manner. The research method was a survey
of all managers and Experts of Cultural-Media Companies and the sample of the research consisted of
383 people. Sampling method was first clustering selected at first to choice Cities and then randomized
for samples. The data collection tool is a questionnaire. Validity of the questionnaire was verified by
academic experts and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient of 0.887. For Business
Intelligence, was considered the data integration, data quality, data access quality, analytical ability and
analytical decision culture. The research hypotheses were analyzed by regression test by SPSS ver.22
software. The results of the research showed that all of the components related to the BI have a direct and
significant impact on the identify consumer behavior. Also, the research results showed that the data
access quality factor and analytical ability have the most correlation together.
ملخص الجهاز:
فرضيات تحقيق از طريق آزمون رگرسيون و با نرم افزار SPSS نسخه ٢٢ مورد بررسي قرار گرفت و نتايج تحقيق نشان داد که از منظر کارشناسان و مديران سازمانها و شرکتهاي عرضه کننده محصولات فرهنگي-رسانه اي، تمام مولفه هاي هوش تجاري در شناخت و تغيير رفتار مصرف کنندگان اين حوزه تاثير مستقيم و معناداري دارند.
در اين ميان تعيين رفتار مصرف کنندگاني ٨که در طول زمان براساس درگيري ذهني و درگيري محصول ، و با خصوصياتي همانند موقعيت اجتماعي، سن ، ميزان يادگيري،آشنايي با محصول ، برداشت هاي شخصي، و سبک زندگي و بسياري از عوامل ديگر اقدام به تصميم گيري خريد 1 Erikson & Penker 2 MIS, DSS , ES & EIS 3 Smart Management 4 Watson et all 5 Business Intelligence 6 Veryard 7 Berson 8 Cunsomer Bahavior مينمايند، امري بسيار دشوار مينمايد که با سيستم هاي جزيره اي و ناهمسان امکان کاوش و داده کاوي آن وجود ندارد.
ü پيش بيني بازار که مي تواند قبل از اينکه رقبا سهم بازار خود را توسعه دهند، منافع جديد به وجود آمده در بازار را عايد سازمان کند 9 Zhang & Zhu 1 Cultural-media product 0 1 Customer Behavior 1 ü بالابردن سطح رضايتمندي مشتريان که مي تواند موجبات استمرار کسب و کار باشد و از دست دادن اين اعتماد و رضايتمندي مراتبي را براي بنگاه به همراه دارد ü شناسايي مشتريان دائمي که وفادارند، مي توان با پيگيري رفتار آنان ، جهتگيريهاي کلان و استراتژيک را انجام داد.