خلاصة:
هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر تجارت الکترونیک بر میزان صادرات محصولات کارخانه سیمان شهرستان بهبهان بود. این تحقیق بر اساس هدف از نوع کاربردی است و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی است. همچنین این تحقیق از شاخه پیمایشی است که به شیوه مقطعی صورت میپذیرد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران، کارشناسان و کارمندان بخش اداری کارخانه سیمان بهبهان بود و روش نمونهگیری در این تحقیق، به صورت سرشماری است. به علت محدود بودن جامعه (تعداد 148 نفر) پرسشنامه تحقیق بین تمامی اعضای نمونه توزیع گردید. در این تحقیق برای تاثیر تجارت الکترونیک بر میزان صادرات محصولات از پرسشنامه هاشمی (1389)، استفاده شد. در این تحقیق به دو روش توصیفی و استنباطی به تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده، پرداختیم. در سطح توصیفی از شاخص های آماری نظیر: میانگین، انحراف معیار و در آمار استنباطی برای بررسی نرمال بودن و نرمال نبودن مولفههای از آزمون کلوموگروف- اسمیرنوف استفاده شد. در صورتی که مولفه های نرمال نباشد از آزمون اسپیرمن؛ و در صورت نرمال بودن دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون؛ و جهت دسته بندی اطلاعات از نرم افزار تحلیل آماری 21. SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد تجارت الکترونیک بر میزان صادرات محصولات کارخانه سیمان بهبهان تاثیر دارد.
This study aims on studying the effect of e-business on exporting the product of Behbahan cement
factory. This research is applied based on its objective and descriptive based on data collection manner. In
addition, this research is surveying- sectional. Statistical population of this research includes all managers,
experts, and employees of administrative part of Behbahan cement factory, and sampling method was
census. The questionnaires were distributed among all population members for its population limitation
(148 persons). Hashemi (2010) questionnaire was used in this research to study the effect of e-business on
exporting the product of Behbahan cement factory. Data was analyzed in this research by two descriptive
and inferential methods. Statistical indexes such as mean and standard deviation were used in descriptive
level, and Smirnov-Kolmogorov test is used to examine the normality of data in inferential level. If data is
normal, Pearson correlation and regression analysis are used, and SPSS2.1 software was used to classify
data. Results showed that e-business influences on exporting the products of Behbahan cement factory.
ملخص الجهاز:
با توجه به اهميّت تجارت الكترونيك در اقتصاد جهاني و رشد قابل ملاحظه آن، ضرورت استفاده از بازاریابی اينترنتي را در امر صادرات مي توان به شرح زير بيان نمود: ارتباط مستقيم ميان خريدار و فروشنده بدون محدوديت زماني و مكاني، دستیابی سريع به اطلاعات در حجم وسيع، صرفه جويي هاي زماني و مكاني، کاهش هزينه هاي بازاريابي مُدرن نسبت به بازاريابي سنّتي، دسترسی جهاني و مشتري گرايي، به طوري که استفاده از فناوري اينترنت باعث تسهيل در قيمت گذاري و طراحي تعیین مشخصات كالاها به صورت آنلاین 4 شده و بدين ترتيب مشتری گرايي روز به روز افزايش مي يابد (هاشمی، 1389).
آزمون کلوموگروف- اسمیرنوف برای بررسی وضعیّت نرمالیته داده ها آزمون کلوموگروف- اسمیرنوف , تجارت الکترونیک, بهبود کارایی, افزایش درآمد, کاهش هزینه, میزان صادرات فراوانی, 148, 148, 148, 148, 148 میانگین, 3361/3, 4527/3, 1976/3, 5186/3, 3632/3 انحراف استاندارد, 91367/0, 09278/1, 83465/0, 91524/0, 87060/0 اماره آزمون, 189/1, 036/1, 156/1, 013/1, 967/0 سطح معناداری, 118/0, 234/0, 138/0, 256/0, 308/0 با توجه به آزمون کلوموگروف- اسمیرنوف و با استفاده از جدول 4-1 مشاهده می کنیم که در سطح خطای کمتر از 5 درصد، سطح معناداری این آزمون برای تمامی متغیرها بیش تر از 5 درصد است که این خود نشان از نرمال بودن داده های مربوط به تمامی متغیرها است.
Hashemi (2010) questionnaire was used in this research to study the effect of e-business on exporting the product of Behbahan cement factory.