خلاصة:
یاریگری که یکی از انواع رفتار جامعهپسند است به اقدام یا فعالیت دواطلبانهای اشاره دارد که فرد در جهت کمک به دیگران بدون داشتن هرگونه چشم داشت یا انتظاری نشان میدهد. در این پژوهش هدف ساخت ابزاری روا و پایا جهت اندازهگیری سازه یاریگری بود. پرسشنامه یاریگری براساس مطالعه پیشینه توسط پژوهشگران طراحی و با نظر متخصصین تغییراتی در آن اعمال و در نهایت با 30 گویه برای اجرای نهایی آماده شد. این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بوده این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بوده و جامعه آماری مورد مطالعه دانشجویان روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی در سال 1402-1401 بودند که از طریق روش نمونهگیری چندمرحلهای به حجم 242 از این جامعه انتخاب شدند. بعد از طراحی پرسشنامه همسانی دورنی سؤالات از طریق ضریب آلفا کرونباخ و روایی سازه آن از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین روایی واگرا از طریق سؤالات خودمحوری بررسی شد و روایی واگرای آن تأیید شد. تحلیل عاملی 5 عامل شامل کمکهای داوطلبانه، کمک به خانوداه و دوستان، کمک به فامیل و غریبهها، کمکهای کوچک و کمک-های موقتی را شناسایی کرد. همچنیننتایج نشان داد که افراد تمایل بیشتری برای کمک به افراد خانواده و دوستانشان دارند که این نتیجه با نظریههای تکاملی موجود در این زمینه همخوانی دارد. پژوهش حاضر بر روی دانشجویان انجام شده و قابل تعمیم به سایر اقشار نیست، لذا توصیه میشود این ابزار در سایر اقشار و ردههای سنی دیگر نیز اجرا و ویژگیهای روانسنجی آن مورد مطالعه قرار گیرد.
Helping, which is one of the types of prosocial behavior, refers to a voluntary action or activity that a person shows in order to help others. In this research, the goal was to build a valid and reliable tool to measure the helping structure. This research is of a descriptive-survey type and the statistical population studied were psychology and educational sciences students of Allameh Tabataba’i University in 1401-1402, who were selected through a multi-stage sampling method to the size of 242 of this population. After developing the questionnaire, internal consistency was examined through Cronbach's alpha coefficient and its construct validity through exploratory and confirmatory factor analysis. Factor analysis identified 5 factors including voluntary help, help to family and friends, help to relatives and strangers, small help, and temporary help. Also, the results showed that people have a greater desire to help their family and friends, which is consistent with the existing evolutionary theories in this field. The current research was conducted on students and cannot be generalized to other strata, so it is recommended that this tool be implemented in other strata and other age groups and its psychometric properties should be studied.