خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی ادراک شنوایی دانش آموزان دچار آسیب شنوایی شدید (70-90 دسی بل) در دو محیط آموزشی مدارس عادی و استثنایی (تلفیقی) بود.
روش: در چارچوب طرح 36 نفر از دانش آموزان دختر و پسر کلاسهای اول و دوم و سوم ابتدایی مدارس ناشنوایان و عادی به عنوان نمونه انتخاب شدند و با ارجاع به کلینیک شنوایی شناسی و انجام آزمایشهای شنوایی صدای خالص، آزمایش آستانه دریافت کلمات دو هجایی، معاینه گوش خارجی و پرده گوش میانی، آزمایش مقاومت گوش میانی جهت اطمینان از سلامت گوش میانی و قرار داشتن میزان شنوایی در محدوده آسیب شنوایی شدید انتخاب و براساس سن وقوع کم شنوایی، سن تشخیص کم شنوایی، شنوایی والدین، سطح (وضعیت) اجتماعی اقتصادی، بهره هوشی و وجود ناتوانیهای مضاعف همتا شدند. سپس هر دو گروه به وسیله آزمون ادراک شنوایی (APT/HI) مورد بررسی قرار گرفتند. داده های به دست آمده با روشهای آمار توصیفی و تحلیلی به روش تحلیل واریانس عاملی بررسی شدند.
یافته ها: میانگین نمرات کل در هشت زیرآزمون در مدارس ناشنوایان پایه اول، دوم و سوم به ترتیب 170.3، 164.95 و 153.65 و در مدارس عادی، 191.45، 181.45 و 188.95 بدست آمد. تحلیل واریانس عاملی داده ها تفاوت معناداری را بین دو گروه نشان داد (P=0.0001)، (F=42.58).
نتیجه گیری: مقایسه دو گروه نشان می دهد که در شرایط یکسان دانش آموزان دچار آسیب شنوایی شدید مشغول به تحصیل در مدارس عادی (تلفیقی) دارای تواناییهای ادراک شنوایی بهتری نسبت به دانش آموزان آسیب دیده شنوایی شدید شاغل به تحصیل در مدارس ناشنوایان هستند.
Objective: This study compared auditory perception of the severely hearing impaired (70-90 dBHL) students of deaf and regular primary schools.
Method: From both genders، 36 severely hearing impaired students were randomly recruited and matched in respect of other variables such as the onset of hearing impairment ، age of diagnosis، parent's hearing،، socioeconomic level of family، Intelligence and presence of additional disability conditions. All subjects were evaluated by otoscopy، puretone and speech and immittance audiometery. Persian version of auditory perception test for Hearing Impaired (APT/HI) administered for all subjects.
Results: Mean average of total scores of eight subtests of deaf schools in grade one – three respectively were 164.95، 170.3، 153.45 and in the regular schools were 181.45، 191.45 and 188.95 and analysis of variances (F = 42.58)، (P = 0.0001) indicated that there were significant differences between the two groups of students (integrated/regular and deaf schools).
Conclusion: The study displays that students who study in the regular schools have a better auditory perception than the comparison group in the deaf schools.
ملخص الجهاز:
جدول 7-نتایج تحلیل واریانس عاملی نمرات زیر آزمون آگاهی شنیداری (به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسی جدول 7 نتایج تحلیل واریانس عاملی نمرات زیر آزمون آگاهی شنیداری نشان میدهد که اثر اصلی عوامل جنسیت،گروه و پایه بر ادراک شنوایی آزمودنیها به لحاظ آماری معنادار نیست اما اثر تعامل جنسیت-پایه،جنسیت-گروه و گروه-پایه به ترتیب با F محاسبه شده 4/766 و 8/761 و 4/766 با درجه آزادی 2 و در سطح 0/50 به لحاظ آماری معنادار هستند.
جدول 9-نتایج تحلیل واریانس عاملی نمرات زیر آزمون درک شنوایی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسی نتایج تحلیل واریانس عاملی نمرات زیر آزمون درک شنوایی نشان میدهد که اثر اصلی گروه(مدرسه عادی و مدرسه ناشنوایان)بر ادراک شنوایی با F محاسبه شده 51/844 و درجه آزادی 1 در سطح 0/100 به لحاظ آماری معنادار است ولی تأثیرات اصلی جنسیت و پایه معنادار نیست.
جدول 01-نتایج تحلیل واریانس عاملی نمرات زیر آزمون درک واکه (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج تحلیل واریانس عاملی زیر آزمون درک واکه نشان می دهد که تأثیر اثر اصلی گروه بر زیر آزمون ادراک واکه با F محاسبه شده 61/461 در سطح 0/100 به لحاظ آماری معنی دار است و بین دو گروه دانش آموزان ناشنوای شدید در مدارس عادی و مدراس ناشنوایان تفاوت وجود دارد ولی آثار اصلی جنسیت و پایه به لحاظ آماری تفاوت معناداری نشان نمی دهند.
جدول 41-نتایج تحلیل واریانس عاملی نمرات زیر آزمون درک ارتباط (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول تحلیل واریانس عاملی نمرات خرده آزمون درک ارتباط نشان میدهد که اثر اصلی گروه با F محاسبه شده 7/515 و درجه آزادی 1 در سطح 0/50 به لحاظ آماری معنادار است سایر آثار اصلی جنسیت و پایه به لحاظ آماری معنادار نیستند.