خلاصة:
هدف:بررسی رابطه بین استرس درک شده،نگرش مذهبی،میزان آگاهی با میزان پذیرش کمتوانی ذهنی کودکان پسر توسط مادران آنها هدف پژوهش حاضر میباشد.روش:در این پژوهش پس رویدادی،با استفاده از روش نمونهء خوشهای چند مرحلهای مادران 107 کودک کمتوان ذهنی پسر مدارس استثنایی با توجه به وضعیت اقتصادی-اجتماعی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند.دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامهء با استفاده از پرسشنامهء شاخص استرس والدین، مقیاس سنجش نگرشهای مذهبی و اعتقادی و پرسشنامه سنجش آگاهی جمعآوری و به روش تحلیل واریانس یک طرفه و رگرسیون چند متغیره، بررسی شد.یافتهها:1-مادران دارای استرس بالاتر،از پذیرش کمتری برخوردارند.2-میزان پذیرش مادران در بین سه گروه(بالا،متوسط و پایین)با همدیگر تفاوت دارد.3-مادران مذهبی از پذیرش بالاتری برخوردارند4-مادران دارای آگاهی بالاتر از پذیرش بیشتری برخوردارند 5-مادران مذهبیتر استرس کمتری تجربه میکنند.6-مادران با آگاهی بالاتر از کمتوانی ذهنی،استرس کمتری تجربه میکنند.7-میزان استرس مادران در سه گروه(بالا، متوسط و پایین)با هم متفاوت است.نتیجهگیری:پژوهش حاضر نشان داد بین استرس مورد ادراک،نگرش مذهبی،آگاهی مادر با میزان پذیرش کودک پسر کمتوان ذهنی توسط مادران آنها رابطه وجود دارد.
ملخص الجهاز:
"نتیجهگیری:پژوهش حاضر نشان داد بین استرس مورد ادراک،نگرش مذهبی،آگاهی مادر با میزان پذیرش کودک پسر کمتوان ذهنی توسط مادران آنها رابطه وجود دارد.
متغیرهای کنترل عبارتند از:1-سطح بهرهء هوشی(آموزشپذیر)؛2-وجود پدر و مادر در خانواده؛3-وجود فقط یک کودک کمتوان ذهنی؛ 4-دارای حداقل دو کودک در خانواده با احتساب کودک کمتوان ذهنی؛5-مقطع تحصیلی(ابتدایی)؛ 6-جنس(پسر) در این پژوهش،به خاطر اینکه به طور ویژه، استرس مرتبط با تربیت و فرزند پروری را بررسی میکند و برای استفاده در مورد کودکان معلول و غیرمعلول،متناسب است از پرسشنامهء شاخص استرس والدین استفاده شد:1-پرسشنامهء شاخص استرس والدین شامل 120 سؤال از نوع 5 گزینهای است که دارای 101 مادهء اصلی و 19 مادهء اختیاری و شامل 14 مقیاس فردی در سه قلمرو کودکی(6 مقیاس)،والدین(7 مقیاس)و یک مقیاس برای اندازهگیری استرس کلی زندگی است و نمرات بالاتر از 75 صدم مشکلات بیشتر را نشان میدهد و پایانی آزمون 95 درصد میباشد(دادستان،1377)و آبیدین(1990 به نقل از اصغرنژاد فرید،1377)معتقد است که حداقل 95 درصد مواد آن،مستقیما با یکی از تحقیقات قلمرو ان مرتبط است.
با مراجعه به جدول ماتریس همبستگی متغیرهای مورد نظر،میزان همبستگی بین استرس و میزان پذیرش،حدود 46/0-است و از لحاظ آماری با اطمینان 9/99%معناداری است؛بنابراین،فرضیهء صفر رد میشود و با در نظر گرفتن این موضوع،فرضیهء تحقیق پذیرفته میشود؛یعنی،مادران دارای استرس بیشتر،از پذیرش کمتری برخوردارند.
با به دست آوردن نیمرخی از ویژگیهای شخصیتی مادرانی که استرس بالا را تجربه کردهاند و از پذیرش کمتری برخوردارند،میتوان زمینه را برای پیشبینی میزان استرس و پذیرش کودک با به دست آوردن نیمرخ مادر و مقایسهء آن با نیمرخ حاصل از پژوهش جاری،فراهم آورد و با شناسایی این گونه مادران آموزشهای ویژه و تدابیر مشاورهای را در مورد آنها به کار گرفت."