خلاصة:
شرکتهای بیمه در ایران با مسئله پوشش نامناسب بازار و عدم توزیع فیزیکی مؤثر در سطح کشور مواجهاند.انتخاب مکان مناسب برای استقرار شعب و نمایندگیهای شرکتهای خصوصی بیمه به معنای کاهش در هزینههای اداری و افزایش درآمد شرکت است.در پژوهش حاضر،مسئله مکانیابی نمایندگیهای بیمه،یک مسئله تصمیمگیری چندمعیاره است که ترکیبی از شاخصهای کمیتپذیر و کیفی در آن وجود دارد.از میان مدلهای تصمیمگیری چند شاخصه،مدلی که بتواند ویژگیهای هر دو نوع شاخصهای کمی و کیفی را لحاظ کند مدل براون-جیبسون انتخاب شد.برای اجتناب از نقطه ضعف اساسی مدل براون جیبسون که استفاده از مقایسات زوجی دو ارزشی صفر و یکی در ارزیابی شاخصها و گزینههاست از مدل فرآیند تحلیل شبکهای استفاده شده است.علاوه بر انتخاب مکان بهینه،اوزان نسبی شاخصها با استفاده از الگوریتمهای نام برده مشخص میگردد.با حل یک مسئله عددی چگونگی تعیین مکان استقرار یک نمایندگی بیمه به کمک این الگوریتمها مشخص شده است.
ملخص الجهاز:
"تعدادی از متغیرهای فوق به همراه شاخصهای فراوان دیگری میتوانند در انتخاب مکان مناسب جهت استقرار شعب و نمایندگیهای بیمه
در این پژوهش جهت انتخاب مکان بهینه استقرار یک نمایندگی بیمه با توجه به مدلی
مراجعه میکند و این موضوع از حساسیت شرکتهای بیمه در انتخاب مکان شعب و
استقرار شعب و نمایندگیهای بیمه با استفاده از رویکرد منطق فازی انجام شده است.
استفاده در حل مسئله انتخاب مکان بهینه استقرار نمایندگیهای بیمه مناسب است.
الگوریتم براون-جیبسون که در این پژوهش استفاده شده است از نگاهی عینی-ذهنی
عملکرد شاخصهای ذهنی هر مکان از روش ANP استفاده شده است.
برای هر مکان یک عامل عینی عملکرد OFi محاسبه میشود.
برای هر مکان یک عامل عینی عملکرد OFi محاسبه میشود.
این گام شامل این مراحل است: -بدون مقیاسسازی ماتریس تصمیمگیری دادههای مربوط به شاخصهای عینی:برای
برای هر مکان یک عامل ذهنی عملکرد OFi محاسبه میشود.
برای این منظور میانگین اعداد هر سطر ماتریس مقایسات زوجی نرمال شده محاسبه
مراحل محاسبه نرخ سازگاری برای هر ماتریس مقایسات زوجی به قرار زیر است:*محاسبه بردار مجموعه وزنی
(به تصویر صفحه مراجعه شود) در هر ماتریس مقایسات زوجی چنانچه مقدار CR محاسبه شده کمتر از 0/1 باشد،
حل مسئله و پردازش دادهها برای انتخاب مکان استقرار شعب پی گرفته میشود.
مقادیر محاسبه شده برای عامل عینی مکانهای چهارگانه کاندیدها جهت استقرار نمایندگی بیمه
(به تصویر صفحه مراجعه شود) *به توانهای متوالی رساندن ابرماتریس مسئله:در این پژوهش برای به توان
وزنهای محاسبه شده برای شاخصهای ذهنی مسئله انتخاب مکان استقرار نمایندگی بیمه
LPM های محاسبه شده برای مکانهای چهارگانه مسئله انتخاب مکان استقرار نمایندگی بیمه"