Objective: This study examines the effectiveness of training emotional intelligence management on stress in mothers of children with intellectual disabilities.
Method: Fifty mothers were multiphase randomly selected and randomly assigned into experimental and control groups. The experimental group received 15 session of emotional intelligence management program. Questionnaire of stress syndromes were administrated to both groups before and after intervention.
Results: The results showed that emotional intelligence training reduced significantly the stress syndromes in the experimental group as compared with the control group.
Conclusion: According، we can conclude that this method could be helpful for mothers with children with intellectual disabilities.
ملخص الجهاز:
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج مندرج در جدول 2 بیانکننده آن است که مقدار F (P>0/001) یعنی آموزش مدیریت هوش هیجانی موجب کاهش نشانگان کلی استرس شده است و نخستین فرضیه پژوهش تأیید میشود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در نمودار 1 ملاحظه میشود،میزان نشانگان کلی استرس در گروه آزمایش سیر نزولی داشته و این بدان معناست که آموزش مدیریت هوش هیجانی،باعث کاهش نشانگان استرس در گروه آزمایششده،در حالیکه در گروه کنترل چنین نیست.
جدول 3 نتایج تحلیل کوواریانس را به منظور اثبات فرضیه«آموزش مدیریت هوش هیجانی،باعث کاهش نشانگان جسمانی استرس مادران کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر میشود»نشان میدهد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در جدول 3 مشاهده میشود مقدار F (P 0/001) بدین معناست که آموزش مدیریت هوش هیجانی نشانگان جسمانی استرس را کاهش داده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در نمودار 2 ملاحظه میشود،میزان نشانگان جسسمانی استرس در گروه آزمایش پس از مداخله سیر نزولی دارد و این بدان معناست که آموزش مدیریت هوش هیجانی،موثر بوده و باعث کاهش نشانگان جسمانی استرس در گروه آزمایش شده،در حالیکه در گروه کنترل چنین نبوده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که ملاحظه میشود نشانگان عاطفی استرس در گروه آزمایش پس از مداخله سیر نزولی دارد و بدان معناست که آموزش مدیریت هوش هیجانی،باعث کاهش نشانگان عاطفی استرس در گروه آزمایش شده،در حالیکه در گروه کنترل چنین نیست.
همانطور که ملاحظه میشود میزان نشانگان شناختی استرس در گروه آزمایش پس از مداخله سیر نزولی دارد و این بدان معناست که آموزش مدیریت هوش هیجانی بر کاهش نشانگان شناختی استرس موثر بوده،در حالیکه گروه کنترل چنین نیست.