خلاصة:
بسیاری از کشورهای پیشرفته معمولا در برنامههای آموزش مدیریت خود برای
تامین اهداف آموزشی از روش مورد پژوهی یا مطالعة موارد خاص استفاده میکنند. این
روش به گونهای تنظیم شده که را در مدیران تسهیل میکند و مدیران با استفاده
از این روش عملا میتوانند مسبائل و مشکلات سازمانی را حل کنند. در این نوشته ابتدا معنی
لغوی مورد پژوهی از دیدگاههای مختلف بررسی شده و تعریف جامعی از این روش و
ویژگیهای آن به عمل آمده و برداشت جدیدی, از این روش در جهت تبیین هدفهای آموزشی
ارائه شده است. استفاده از این.زوش آبرای هدفهای مذکور در متن این نوشته
بسیار مفید خواهد بود.
از آنجایی که این روش بر دریافت اطلاعات از منابع دیگر جهت تحلیل و ارائة
راه کارها استوار است و اصطلاح «مورد پژوهی» دقیقا میتواند این مفهوم را به ذهن بررسی
کنندگان القا کند نگارنده به انتخاب این اصطلاح علاقهمند شده است.
کاربرد هر وسیله و ابزار در آموزش به عنوان روش دارای مزایا و محاسنی است. این
کاربرد در متن نوشته تبیین شده است.
چنانچه مربیان و اساتید. به استفاده از مورد پژوهی در برنامههای آموزشی علاقهمند
باشند.ء ضروری است که با مطالعة آن نسبت به تهیه و اجرای «موارد» در کلاس اقدام کنند.
چگونگی تنظیم این روش و نحوء جمعآوری اطلاعات دست اول و دست دوم و توالی
مطالب و چگونگی نگارش آن و همچنین طرز استفاده از روش یاد شده در جلسات گروهی
کوچک یا فرعی وگروههای عمومی و نتایج حاصل از بررسی این روش و در نهایت الگوی
یک مورد پژوهی برای تمرین در متن آمده است. مربی یا استاد باید پس از به کار گیری یک
«مورد» در کلاس, نتیجة حاصل از بررسیها و برخورد آرای افراد گروه را تحلیل کند و دربار
راه کارها و نزدیک شدن اهداف آموزشی اقدام نماید.
ملخص الجهاز:
"چگونگی تنظیم این روش و نحوۀ جمعآوری اطلاعات دست اول و دست دوم و توالیمطالب و چگونگی نگارش آن و همچنین طرز استفاده از روش یاد شده در جلسات گروهیکوچک یا فرعی و گروههای عمومی و نتایج حاصل از بررسی این روش و درنهایت الگوییک موردپژوهی برای تمرین در متن آمده است.
سابقه واژۀ موردپژوهی )ydutS esaC( چند معنا دارد کهاهم آنها عبارتاند از: -شرح یک مورد -مطالعۀ یک مورد -پژوهش موردی -بررسی موردی -بررسی موارد خاص -قضایای اداری -افته این روش آموزشی،که در پی پژوهشهای آموزشیدانشگاه هاروارد در مسائل اداری ابداع شد،در سال 1880،برای نخستین بار،مورد استفادۀ کریستوفر لانگدل )lledgnoL rehpotsirhC( استاد دانشکدۀ حقوق دانشگاهمذکور قرار گرفت.
3-از خصوصیات اصلی این روش این است کهزمانی میتواند برای شرکتکنندگان مفید باشد که کاملا درمتن موارد و شرح وقایع قرار گیرند و با اصطلاحها وواژههای مورد استفاده در مورد خاص آشنایی پیدا کنند.
ب)مواردی که مربوط به رفتار سازمانی(روابطانسانی-انگیزشی و وجوه کلی مدیریت)است،در همانجلسۀ بحث و بررسی در اختیار شرکتکنندگان قرار میگیردو از آنها خواسته میشود که آرا و عقاید خود را پیرامونجنبههای مختلف آن بیان نمایند.
سپس،به بحثو تبادلنظر میپردازند،در اینجا این سؤال برای بعضی ازشرکتکنندگان ممکن است پیش بیاید که آیا آموزش ازطریق بررسی موارد خاص است یا از طریق شبیهسازی کهخود روش آموزشی جداگانهای است.
این عده&%03211YDMG032G% استدلال کردند که آقای محبی به دلیل عدم احاطه به درسخود نتوانسته مسائل را تحلیل کند و به سؤال آنها پاسخبدهد و درنتیجه خشمگین شده و از طرح سایر سؤالاتممانعت به عمل آورده و دانشجویان را به شنیدن سخنانخود محکوم کرده است."