ملخص الجهاز:
"آنچه باعث این تغییرات خواهد شد،هم تکنولوژی جدیدنظیر کامپیوتر،ویدئو و ماهواره و هم الزامات جامعۀ دانش-مدار است که در آن آموزش سازمان یافته باید به فرایندمادام العمری برای کارکنان فکری تبدیل شود و بالاخرهنظریههای جدید در مورد چگونگی یادگیری انسانها هم دراین تغییرات مؤثر است.
اگر تغییرات در تکنولوژی،یا دانشیا آمارهای جمعیتی پیشنیازهای جدیدی را برای عملکردمناسب الزامآور سازد،باید بتوان بیمارستان یا مدرسه یا هرسازمان اجتماعی دیگر را که توانایی ایفای وظایفاجتماعی خود را از دست داده،بدون توجه به اینکه تا چهحد در جامعه ریشه دوانیده یا مورد علاقۀ جامعۀ محلیاست،کلا تعطیل کرد.
ترک یک سازمان نیز میتواند دشوار باشد-مثلاخارج شدن از مافیا یا از یک شرکت بزرگ ژاپنی-ولی اینکار همواره امکانپذیر است و هرچه سازمان به سازمانکارکنان فکری بیشتر تبدیل شده باشد،ترک آن و انتقال بهجای دیگر آسانتر خواهد بود.
ولی تا پیش از یافتن چنین واژههایی،تعریفزیر احتمالا بهترین تعریف از کارکنان در جامعۀ بعد ازسرمایهداری است:افرادی که توانایی آنها برای کمک کردنبه راه یافتن به یک سازمان بستگی دارد.
ولی این سرمایهگذاریغیر مولد است مگر آنکه کارکنان فکری دانش خود را کهنمیتوانند از خود جدا کنند با استفاده از ابزار به کار بگیرند.
اینجامعه در قابلیت عملکرد سابقه ندارد به این دلیل که اولا هریک از سازمانهای تشکیلدهنده آن ابزاری قویا تخصصیبرای یک کار مشخص هستند و ثانیا هریک از آنها اساسخود را سازماندهی و فراهم آوردن دانش قرار داده است.
ولی آنچه به آنها قابلیت عملکرد میدهد،دقیقاآن است که هرکدام مستقل و تخصصی باشند و تنها بهرسالت و بینش و ارزشهای خود توجه کنند و با ملاحظاتمربوط به جامعه و اجتماع کاری نداشته باشند."