خلاصة:
هدف: در این پژوهش، هدف مقایسه مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با نارساییهای ویژه در یادگیری، کمتوان ذهنی، اوتیسم و عادی بود. روش: روش این پژوهش از نوع زمینهای بود. در این پژوهش تعداد 225 نفر از دانشآموزان ابتدایی شامل 67 دانشآموز با نارسایی ویژه یادگیری، 62 دانشآموز کمتوان ذهنی، 30 دانشآموز دچار اختلال اوتیسم و 65 دانشآموز عادی به شیوه تصادفی بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. مهارتهای اجتماعی در پنج مولفه مورد اندازهگیری قرار گرفت: مهارتهای اجتماعی مناسب، رفتار غیر اجتماعی، پرخاشگری و رفتار تکانشگری، برتریطلبی و اطمینان زیاد به خود و رابطه با همسالان. دادههای بهدست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) و تحلیل واریانس یکطرفه تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان دادند که (1) دانشآموزان کمتوان ذهنی و اوتیسم با دانشآموزان عادی در مولفه مهارتهای اجتماعی مناسب تفاوت معنادار دارند. (2) در زمینه مولفه پرخاشگری و رفتارهای تکانشگری فقط دانشآموزان دارای نارسایی ویژه در یادگیری با دانشآموزان عادی، تفاوت معنادار داشتند. (3) در مولفه برتریطلبی و اطمینان زیاد به خود داشتن و همچنین رابطه با همسالان، فقط در بین دانشآموزان اوتیسم با دانشآموزان عادی تفاوت معنادار مشاهده شد. نتیجهگیری: براساس نتایج این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که دانشآموزان با نارساییهای ویژه در یادگیری، کمتوان ذهنی، اوتیسم و عادی در مولفههای مختلف مهارتهای اجتماعی باهم تفاوت دارند؛ بنابراین در آموزش مهارتهای اجتماعی به این گروهها بایستی این مولفهها را در نظر گرفت.
Objective: The purpose of present study was to examine social skills in students with intellectual disabilities، autism، learning disabilities and normal students.
Methods: Method of this study was survey research. In this research 225 elementary students including 67 students with learning disabilities، 62 students with intellectual disabilities، 30 students with autism and 65 normal students were randomly selected the sample. Social skills were measured into 5 components: appropriate social skills، inappropriate behaviors، aggressiveeness and impulsive behaviors، overconfident and relativity to peers. MANOVA and ANOVA were used to analyze the data.
Results: The result showed that: (1) students with retardation and autism had a significant difference with normal students on the component of appropriate social skills، (2) on the component of inappropriate behavior، aggressiveness and impulsive behaviors only students with learning disabilities had a significant difference with normal students، (3) on the component of overconfident and also peers، only students with autism had a significant difference with normal students.
Conclusion: Accordingly، we can conclude that student with intellectual disabilities، autism، learning disabilities and normal students had significant difference in different social skill components.
ملخص الجهاز:
این پژوهش در پیدستیابی به میزان این مشکلات در هر یک از اینگروهها،تفاوتها یا شباهتهای احتمالی بین آنها ودانشآموزان عادی است؛به عبارت دیگر هدف اصلیپژوهش حاضر،پاسخ به این سوال است که:آیا در هریک از مولفههای مهارتهای اجتماعی،بین دانشآموزانعادی و هر یک از دانشآموزان دچار کمتوان ذهنی،اوتیسم و نارساییهای ویژه در یادگیری تفاوتمعناداری وجود دارد یا نه؟ روشطرح پژوهش،جامعه و نمونه آماری این پژوهش،از نوع تحقیقات کاربردی است واجرای آن با روش تحقیق زمینهای2محقق میشود(نادری و سیفنراقی،1389؛گراوتر و فورزانو،1389).
تعداد کل افراد نمونه در این پژوهش 225 نفربه تفکیک 67 دانش آموز با نارساییهای ویژه در&%04213SKPG042G% یادگیری،62 دانشآموز کمتوان ذهنی،30 دانشآموزاوتیسم و 65 دانشآموز عادی بودند که از مدارسشهر تبریز به شیوه تصادفی،انتخاب شده بودند.
بخش دیگری از نتایج نشان داد که در مولفههایبرتریطلبی و اطمینان زیاد به خود و همچنین رابطهبا همسالان دانشآموزان اوتیسم با دانشآموزان عادیتفاوت معنادار دارند ولی در مولفه رفتار غیر اجتماعی ومولفه پرخاشگری و رفتارهای تکانشگری،فقطدانشآموزان دارای نارساییهای ویژه در یادگیری بادانشآموزان عادی،تفاوت معنادار نبود.
یادداشت (1) seitilibasiD gninraeL rof eettimmoC ycnegaretnI (DLCI) (2) hcreser yevrus تشکر و سپاسگزاری از همکاران،مدیران و معلمان عزیز مدارس کودکان استثنایی وعادی شهر تبریز که در انجام این پژوهش ما را یاری کردند،قدردانی میشود.
J lautcelletni htiw elpoep rof tnemriapmi laicos llew rebmaC eht fo pu-wollof A:seitilibasid latnempoleveD dna msituA fo lanruoJ.
M. A,acarG aL delbasid gninrael htiw noitcurtsni slliks gnitnemelpmi dna slliks gnitceles nerdlihc ,ygolohcysp dlihc lacinilc fo lanruoJ.
M. A,acerG aL fo elor eht:seitilibasid gninrael htiw laroivaheb dna lanosrep,laicos ni tnemeveihca hgoeK.
J,reneiW eht fo weiver A:stnecseloda dna nerdlihc ,2,hcraeseR seitilibasiD gninraeL.