خلاصة:
این پژوهش به منظورتهیه مقیاسی برای ارزیابی هوش دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران انجام گرفته است.این مقیاس براساس نظریه ترستون تدوین شده است. سوال ها به منظور سنجش هفت عامل هوشی؛ توانایی کلامی، سیالی کلامی، توانش عددی، سرعت ادراک، حافظه، استدلال قیاسی و درک فضایی طراحی شده است، این سوال ها براساس تعاریف هریک از ابعاد، از میان مجموعه آزمون های بدست آمده ازمنابع و کتب موجود در زمینه آزمون های هوش گردآوری و با توجه به مسائل فرهنگی و عامل هوشی موردسنجش تغییراتی در آنها اعمال شد. مقیاس نهایی در ابتدا روی 50 نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران در سه پایه تحصیلی اجرا شد. پس از اینکه روایی و پایایی اولیه آزمون مورد تایید قرار گرفت، به منظور انتخاب گروه نمونه برای اجرای اصلی از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد. فرم نهایی آزمون بر روی 513 نفر از دانش آموزان (277دخترو236پسر) شهر تهران اجرا شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS.11 تجزیه و تحلیل شد. پایایی آزمون با استفاده از روش بازآزمایی، دو نیمه کردن و کودرریچاردسون موردبررسی قرار گرفت، و برای تعیین روایی آزمون از روش روایی محتوایی، روایی ملاکی (روایی هم زمان)و روایی سازه (روایی افتراقی، همسانی درونی و تحلیل عاملی) استفاده شد. ضریب پایایی آزمون با استفاده از روش های فوق به ترتیب 85/0، 75/ 0و87/0بدست آمد. ضریب روایی پیش بین 89/0وضریب روایی همزمان با ریون 52/0بدست آمد. با توجه به معناداری T به دست آمده از مقایسه دو گروه تیزهوشان و دانش آموزان عقب مانده روایی افتراقی مقیاس نیز مورد تایید قرار گرفت. تحلیل عاملی به منظور تحلیل عوامل آزمون انجام گرفت. آزمون هوش کلاسیک هفت عامل نظریه ترستون را تایید می کند.کلیه ضرایب بدست آمده از لحاظ آماری معنی دار می باشد.
method:the scale structured the base on Thurston،s theory .The scale is consisted of seven domains:verbal ability ،verbal fluency،numder ability ،deductive reasoning ،perceptual speed،memory and spatial comprehension.The scale performanced on 513 tehranian high school students population To determain reliability ، we use testretest ،split ، half method ،kuder-Richardson، and to determain validity ، we use of content validity،criterion validity (concurent validity،predictive validity)،construct validity (factorial validity)،discriminant validity) Coefficent is 0.85،split ،method result: Test retest reliability Is 0.75، koderrechardson coefficient is 0.87.all of the reliability coefficent are dependability.The scale is valid to assess intelligence ، Concurent validity is 0.52 ،predictive validity is 3.91and has ability to differentiate between borderline ،bright and normal individual.
ملخص الجهاز:
"ویژگیهای روانسنجی آزمون محقق ساخته هوش کلاسیک فاطمه پورفریدونی1 دکتر ابو الفضل کرمی2 دکتر نور علی فرخی3 تاریخ پذیرش:88/3/5 تاریخ وصول:87/10/5 چکیده {IBاین پژوهش به منظور تهیه مقیاسی برای ارزیابی هوش دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران انجام گرفته است.
با بررسی تعاریفی که از هوش به عمل آمده و با وجود تفاوتهای آشکاری که در آنها مشاهده میشود،اما گونهای از همسانی و توافق را میتوان از آنها استنباط کرد که اهم آنها را مارنات،(19794ترجمه شریفی و نیکخو 1374)در کتاب سنجش روانی با واژههایی مانند:تفکر انتزاعی،یادگیری از راه تجربه،حل مسائل از راه بینش،سازگار شدن با موقعیتهای جدید،تمرکز و تداوم در بهکار انداختن تواناییها برای رسیدن به یک هدف مطلوب بیان کرده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 2-آزمون هوش کتل نیز در سال در 1376 بین دانشآموزان دبیرستانهای شهر تهران هنجاریابی شده و ویژگیهای روانسنجی آن بدست آمده است.
3-آزمون هوش ماتریسهای پیش رونده ریون در بین دانشآموزان 18-12 سال شهر تهران هنجاریابی شد و ضرایب پایایی برای گروههای سنی 12 تا 18 سال بهترتیب 0/91، 0/92،0/90،0/88،0/89،0/88 بود و بازآزمایی بهترتیب 0/91،0/85،0/93،0/92، 0/76،0/85،0/90 و ضریب کودر-ریچاردسون بهترتیب 0/82،0/84،0/84،0/81، 0/84،0/84،0/80 بهدست آمد.
برای تعیین اینکه نتایج آزمون با مبانی نظری سازه هوش همخوانی دارد، روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت.
برای بررسی اینکه آیا مقیاسهای هر کدام یک صفت واحد را مورد سنجش قرار میدهند در بین هفت مقیاس طراحی شده تحلیل عاملی صورت گرفت و ارزشهای ویژه هر مقیاس بهترتیب،4/435،1/711،1/551،1/466،1/388،1/305،1/1402 بدست آمد.
*باتوجه به اینکه هفت عامل نظریه ترستون مورد تأیید قرار گرفته است از این آزمون میتوان جهت هدایت تحصیلی دانشآموزان براساس استعداد خاص آنها استفاده کرد."