خلاصة:
هدف از این پژوهش» بررسی انگیزههای شغلی در اعضایهیاتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی
واحد رودهن بوده است. برای این منظورء انگیزههای شغلی اعضای هیاتعلمی دانشگاه
آزاد اسلامی رودهن در پنجسطح مرتبط با نیازهای ابتدایی» ایمنی» تعلق» احترام و
خودشکوفایی, مورد ارزیابی قرار گرفت. بررسی اطلاعات جمع آوری شده» نشان میدهد
انگیزهی شغلی اعضایهیاتعلمی به ترتیب بر نیازهای ایمنی» نیازهای ابتدایی» نیاز تعلق و
وابستگی» احترام و خودشکوفایی استوار است. یافتههاء بیانگر یک شکستگی تند و افت
اهمیت انگیزهی شغلی مبتنی بر احترام و خودشکوفایی در اعضایهیاتعلمی زن و مرد
است. تفسیر پروفایل فراهم شده بیانگر آن است که انگیزهی شغلی مبتنی بر نیازهای ابتدایی
و ایمنی مردان بیشتر از زنان» و انگیزهی شغلی مبتنی بر تعلق و وابستگی در زنان بیشتر از
مردان است
ملخص الجهاز:
"انگیزه حالتی درونی است که شخص را به انجام رفتارهای خاص یا رسیدن به هدفی ترغیب میکند،انگیزهی شغلی براین اساس،میزان رغبت فرد برای تلاش در جهت اهداف سازمانی و حفظ این اهداف(فرانکو2و همکاران،2002)و رضایت (1)-عضو هیئت علمی دانشگاه آزادی اسلامی واحد رودهن (2).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که در جدول 2 میبینیم مقایسهی میانگینهای انگیزههای شغلی اعضای هیأت علمی در دو گروه اعضای هیأت علمی زن و مرد نشان میدهند که انگیزهی شغلی مبتنی بر نیازهای ابتدایی و انگیزهی مبتنی بر ایمنی مردان،بیشتر از زنان و انگیزه شغلی مبتنی بر وابستگی و احترام در زنان بیشتر از مردان عضو هیأت علمی دانشگاه است و در عین حال تفاوتی بین دو گروه از نظر انگیزه شغلی مبتنی بر خودشکوفایی وجود ندارد.
همانگونه که ملاحظه میشود اگر مطابق نظریه هرزبرگ(2003)عوامل انگیزشی را در دو گروه بیرونی و درونی در نظر بگیریم خواهیم دید که اهمیت انگیزههای شغلی بیرونی اعضای هیأت علمی واحد رودهن بیشتر از عوامل انگیزشی درونی است و این موضوع همانند دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان(بخشی علیآبادی و همکاران،1383)و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی(برنجیان،1376)و حتی معلمین آموزش و پرورش است(جهانیان،1374).
این یافته نیز،تأییدی بر یافتههای پژوهش حاضر هستند که نشان میدهد انگیزهی شغلی مبتنی بر احترام و خودشکوفایی در اعضای هیأت علمی دانشگاهها ارضا نشده است،موضوعی که در پژوهش صباغیان و همکاران(1365) نیز مورد تأیید قرار گرفته است."