خلاصة:
هدف اصلی این مقاله، طراحی الگویی است که بتواند ضمن سنجش اثربخشی سیستم آموزش بهصورت نظامگرا و مستمر، عوامل مؤثر بر اثربخشی آموزش را شناسایی و قابلیت عملیاتی شدن در سازمانهای مختلف (بهویژه بزرگ مقیاس) را داشته باشد. بنابراین، ابتدا مبانی علمی و الگوهای متداول سنجش اثربخشی آموزش بررسی شده است و در ادامه به ارایهی روششناسی و مدل پیشنهادی پرداخته شده و سپس با استفاده از آزمونهای آماری مقتضی و مدل معادلات ساختاری، تناسب و برازش مدل مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در نهایت پیشنهادهایی برای اجرای مدل ارایه شده است.
ملخص الجهاز:
"مدل زمینه- درونداد – فرایند- محصول (CIPP) 1 این مدل، با استفاده از استعارهی سیستمها و چهار پارامتر آن به چهار نوع ارزشیابی اشاره دارد: - ارزشیابی زمینه: برای تهیه اطلاعات زمینهای جهت کسب توانایی و اتخاذ تصمیم در امر برنامهریزی - ارزشیابی درونداد: برای تصمیمات برنامهای مانند طرحهای جایگزین پروژه - Context, Input, Process, Product (CIPP) جدول 2- متغیرهای مؤثر بر دستآوردهای آموزش سازمانها مدیران جهتگیری در راستای تغییر تعهد به آموزش و یادگیری منابع اجرای آموزش و یادگیری موقعیت مالی فرهنگ سازمانی توانایی و تمایل برای آموزش مهارتهای جدید توانایی و تمایل برای مدل سازی مهارتهای جدید انتظارات در مورد بهبود عملکرد شغلی تمهید زمان و منابع برای آموزش گیرندگان برای استفاده از مهارتها و دانش جدید ارتباطات ارزشمند یادگیری و آموزش آموزشگیرندگان طرح برنامهی آموزش انگیزهی یادگیری آمادگی برای آموزش انگیزه برای انتقال یادگیری نگرش و تعهد به شغل فرصت به کارگیری یادگیری مبتنی بر یک نیازسنجی تعریف واضح جمعیت هدف برای آموزش ارتباط اهداف با نیازهای شناسایی شده استفاده از راهبردهای آموزش/ یادگیری متنوع مبتنی بر تئوریها و اصول یادگیری بزرگسالان آموزشدهندگان اجرای برنامهی آموزشی مهارتهای تسهیلکننده دانش محتوایی سطح علاقه / اشتیاق اعتبار مهارتهای گوش دادن مواد درسی مناسب برای تسهیل یادگیری تسهیلات کافی برای ارایهی یک برنامه، بهطور اثربخش دسترسی به تجهیزات مورد نیاز برنامه زمانبندی شدهی مناسب برای ارایهی محتوا - ارزشیابی فرایند: برای تصمیمات مربوط به روشها و اجرا - ارزشیابی محصول: برای سنجش اثربخشی و تصمیمگیری در مورد برگزاری مجدد (سیبیس،2006: 3-6)."