Abstract:
امروزه سازمانها نیازمند ابزارهایی هستند که بتوانند اطلاعات مورد نیازشان را از محیط بیرونی شناسایی، گردآوری و تجزیهوتحلیل کنند تا در تصمیمهای استراتژیک خود بهکار گیرند. هوشمندی برونسازمانی، این اطلاعات تحلیلشده را برای تصمیمهای سازمانی فراهم میکند. با وجود نیاز و اهمیت این ابزارها، هنوز مدلی برای سنجش عملکرد سازمانها در زمینۀ هوشمندی برونسازمانی معرفی نشده است. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و در دسته پژوهشهای پیمایشی ـ تحلیلی قرار میگیرد. دادههای گردآوریشده با استفاده از روشهای تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتهاند. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که هوشمندی برونسازمانی از طریق هوشمندی کلان محیطی (هوشمندی تکنولوژیکی، سیاسی ـ قانونی، اقتصادی، زیستمحیطی و اجتماعی ـ فرهنگی)، هوشمندی بازار (هوشمندی مرتبط با تأمینکنندگان، توزیعکنندگان و مشتریان و رقبا) اندازهگیری میشود. بهعلاوه، سازمانهای مورد بررسی نسبت به عوامل بیرونی، هوشمندی متوسطی دارند.
Machine summary:
"در هوشمندی بازار، اطلاعات خریداران و توزیع کنندگان ، تـأمین کننـدگان و پیمانکـاران ، نوآوری ها، توسعة محصولات و خدمات و مشتریان و شرکا، گردآوری و مورد تجزیه وتحلیل قـرار می گیرد (قوشال و کیم ، ١٩٨٦؛ بریدینگ ، ٢٠٠٠؛ اتحادیة جهانی هوشـمندی ، ٢٠٠٤؛ وی ویـرز و همکاران ، ٢٠٠٥) که عملکرد خوب در هر یک از این حوزه ها به افزایش اثربخشـی سـازمان هـای کوچک و متوسط منجر می شود (وظیفه دوست و قاسمی ، ١٣٨٦).
ضرایب رگرسیونی در مدل مفهومی اصلاح شدة پژوهش روابط مدل مفهومی هوشمندی برون سازمانی <-- هوشمندی تأمین کنندگان 1/00 تأیید هوشمندی برون سازمانی <-- هوشمندی توزیع کنندگان 0/99 0/045 21/98 *** تأیید هوشمندی برون سازمانی <-- هوشمندی مشتریان 0/96 0/074 13/01 *** تأیید هوشمندی برون سازمانی <-- هوشمندی رقبا 1/03 0/064 16/10 *** تأیید هوشمندی برون سازمانی <-- هوشمندی تکنولوژیکی 1/06 0/059 18/00 *** تأیید هوشمندی برون سازمانی <-- هوشمندی اقتصادی 1/01 0/067 15/04 *** تأیید هوشمندی برون سازمانی <-- هوشمندی سیاسی ـ قانونی 0/96 0/075 12/80 *** تأیید هوشمندی برون سازمانی <-- هوشمندی اجتماعی ـ فرهنگی 1/03 0/063 16/24 *** تأیید هوشمندی برون سازمانی <-- هوشمندی زیست محیطی 1/01 0/066 15/29 *** تأیید با استفاده از نتایج جدول ٧ می توان گفـت تمـامی فرضـیه هـای پـژوهش مـورد تأییـد قـرار گرفته اند؛ بـه ایـن معنـا کـه هـر یـک از مؤلفـه هـای هوشـمندی تـأمین کننـدگان ، هوشـمندی توزیع کنندگان ، هوشـمندی مشـتریان ، هوشـمندی رقبـا، هوشـمندی تکنولـوژیکی ، هوشـمندی اقتصــادی ، هوشــمندی سیاســی ـ قــانونی ، هوشــمندی اجتمــاعی ـ فرهنگــی و هوشــمندی زیست محیطی در اندازه گیری هوشمندی برون سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارند.
بنابراین پژوهش حاضر با در نظر گرفتن هوشمندی از دیدگاه محصول ، نشان داد که هوشـمندی برون سازمانی که به برنامه ریزی ، گردآوری ، تجزیه وتحلیل ، توزیع و به کارگیری اطلاعات و منـابع مرتبط با محیط بیرونی سازمان می پردازد، از هوشمندی محیطی (هوشمندی اقتصادی ، سیاسی ـ قانونی ، اجتماعی ـ فرهنگی ، زیست محیطی و تکنولوژیکی ) و هوشمندی بازار (هوشمندی مـرتبط با توزیع کنندگان ، تأمین کنندگان ، مشتریان و رقبا) تشکیل شده است ."